Ο Τιτανικός, το διάσημο επιβατηγό πλοίο που βυθίστηκε το 1912, παραμένει ένα από τα πιο εμβληματικά και δραματικά γεγονότα στην ιστορία της ναυτιλίας. Γνωστός για την κομψότητα και την πολυτέλειά του, ο Τιτανικός θεωρείτο «αβύθιστος», συνδυάζοντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας με μια μοναδική εμπειρία ταξιδιού. Ωστόσο, η τραγωδία της βύθισής του κατά την πρώτη του κρουαζιέρα στον Ατλαντικό, οδήγησε σε μια σειρά από ερωτήματα και μυστήρια που παραμένουν ανεξιχνίαστα μέχρι σήμερα.
Από την έλλειψη σωσίβιων λέμβων μέχρι την πιθανή αμέλεια άλλων πλοίων στην περιοχή, η ιστορία του Τιτανικού είναι γεμάτη δράμα και απορίες που συνεχίζουν να μαγνητίζουν την προσοχή του κοινού έναν αιώνα αργότερα.
Πολλά από τα μυστικά του Τιτανικού εξακολουθούν να μπερδεύουν τους ερευνητές έναν αιώνα μετά. Αγνόησαν δύο άλλα πλοία στην περιοχή το σήμα κινδύνου του Τιτανικού; Πώς είναι δυνατόν ένα υπερσύγχρονο πολυτελές κρουαζιερόπλοιο να σπάσει στα δύο πριν βυθιστεί; Γιατί δεν υπήρχαν αρκετές σωσίβιες λέμβοι; Βυθιζόμαστε στη δραματική ιστορία.
Γιατί ο Τιτανικός κόπηκε στα δύο
Όταν το ναυάγιο βρέθηκε το 1985, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το πλοίο μήκους 882 ποδιών είχε σπάσει πριν από τη βύθισή του, αλλά γιατί; Κανείς δεν γνωρίζει πραγματικά. Ορισμένοι επιστήμονες κατηγόρησαν τις ραφές του σκάφους, οι οποίες περιείχαν υψηλή συγκέντρωση υπολειμμάτων ‘slag’ από τη μεταλλουργία, που μπορεί να προκαλέσουν διάσπαση του μετάλλου.
Άλλοι πιστεύουν ότι το νερό εισήλθε όταν ο Τιτανικός χτύπησε το παγόβουνο και ότι η πίεση χώρισε κάθε πλευρά του πλοίου. Μια μελέτη που αναφέρθηκε στο Scientific American ανέφερε ότι η αποτυχία ξεκίνησε από τη δομή του πυθμένα του πλοίου όταν αυτό ήταν υπό γωνία περίπου 17 μοιρών και στη συνέχεια εξαπλώθηκε σε όλο το πλάτος του πλοίου και προς τα επάνω, σχηματίζοντας δύο ξεχωριστά κομμάτια του διπλού πυθμένα.
Γιατί μόνο 20 σωσίβιες λέμβοι για χιλιάδες επιβάτες και μέλη του πληρώματος;
Οι 20 σωσίβιες λέμβοι του πλοίου μπορούσαν να φιλοξενήσουν περίπου 1.200 άτομα – λίγο πάνω από το μισό των 2.223 που βρίσκονταν στον Τιτανικό. Σίγουρα, αυτό κάλυπτε τις νομικές υποχρεώσεις, αλλά ήταν ένα πολυτελές πλοίο. Ο Αλεξάντερ Κάρλαϊλ, γενικός διευθυντής της ναυπηγικής εταιρείας Harland & Wolff, φέρεται να υπέβαλε σχέδια για 64 σωσίβιες λέμβους, που αργότερα μειώθηκαν σε 32. Το 1910, ελήφθη η απόφαση να μειωθεί ο αριθμός ακόμα περισσότερο. Ο Κάρλαϊλ παραιτήθηκε την ίδια χρονιά, αλλά το έκανε λόγω διαφωνίας σχετικά με τις σωσίβιες λέμβους; Φημολογείται ότι ο Κάρλαϊλ υπέστη νευρική κρίση και αποσύρθηκε σε ηλικία 55 ετών, αλλά ο λόγος για την ασθένεια και την αποχώρησή του παραμένει μυστήριο.
Γιατί κανείς δεν μοίρασε κιάλια στο πλήρωμα;
Ανάμεσα στα συντρίμμια του Τιτανικού που βρίσκονται στον βυθό του ωκεανού υπήρχαν κιάλια που φαίνεται ότι είχαν κρυφτεί σε μια αποθήκη αλλά δεν μοιράστηκαν. Σύμφωνα με το BBC, ένας ναυτικός ονόματι Ντέιβιντ Μπλέρ ήταν υπεύθυνος για τον ναυτικό εξοπλισμό, αλλά μετατέθηκε την τελευταία στιγμή και ξέχασε να αφήσει το κλειδί για την αποθήκη, γεγονός που οδήγησε σε πολλές ερωτήσεις, όπως γιατί κανείς δεν έκανε έναν έλεγχο ασφαλείας για να ελέγξει τον ναυτικό εξοπλισμό πριν από την αναχώρηση του Τιτανικού, γιατί ο Μπλέρ μετατέθηκε, γιατί κράτησε το κλειδί και αν η σύγκρουση θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν το πλήρωμα είχε κιάλια.
Τον άφησαν σκόπιμα να βυθιστεί;
Ο καπετάνιος Στάνλεϊ Φίλιπ Λορντ ήταν υπεύθυνος για το SS Californian, το οποίο ταξίδευε κοντά στον Τιτανικό στις 14 Απριλίου 1912. Ωστόσο, το πλήρωμά του δεν αντέδρασε άμεσα για να βοηθήσει στην επιχείρηση διάσωσης. Γιατί όχι; Αρχικά, οι ερευνητές αποφάσισαν ότι το Californian ήταν πιθανότατα πιο κοντά από τις 19,5 ναυτικά μίλια που ισχυρίστηκε ο καπετάνιος Λορντ. Δεκαετίες αργότερα, ωστόσο, η ανακάλυψη του ναυαγίου του Τιτανικού αποκατέστησε τον Λορντ και το Californian, γεγονός που οδήγησε σε ένα ακόμη μυστήριο. Μάρτυρες ορκίστηκαν ότι είδαν ένα άλλο πλοίο να περιφέρεται κοντά. Υπήρξε λοιπόν κάποιο άλλο πλοίο που παρακολουθούσε τον Τιτανικό να βυθίζεται;
Η περίεργη υπόθεση του νορβηγικού φαλαινοθηρίου
Το νορβηγικό The Samson, μπορεί επίσης να βρισκόταν στην περιοχή, αλλά τίποτα δεν είναι σίγουρο. Ο Χένρικ Νάες, πρώην πρώτος αξιωματικός του The Samson, δήλωσε σε μια νορβηγική εφημερίδα ότι το πλοίο του ήταν ορατό από τον Τιτανικό. Σύμφωνα με την Washington Post, το The Samson μπορεί να κυνηγούσε φώκιες παράνομα στα ανοικτά της Νέας Γης και δεν ήθελε να ανακαλυφθεί. Χωρίς ραδιόφωνο, το The Samson δεν μπορούσε να ελέγξει το επίπεδο κινδύνου που υπήρχε στον Τιτανικό. Αλλά γιατί θα ήταν το νορβηγικό πλοίο 1.000 μίλια μακριά από τον κυνηγετικό του χώρο και πουθενά κοντά σε φώκιες; Η ιστορία έχει μπερδέψει τους μελετητές του Τιτανικού για δεκαετίες.
Και η μπάντα συνέχισε να παίζει
Ποιο ήταν το τελευταίο κομμάτι που παίχτηκε από την μπάντα του Τιτανικού; Η Βέρα Ντικ, μια επιβάτης πρώτης θέσης από τον Καναδά, δήλωσε ότι το τελευταίο κομμάτι ήταν ο ύμνος «Nearer, My God, to Thee», αλλά το Ultimate Titanic υποστηρίζει ότι ήταν σε μια σωστική λέμβο περίπου μία ώρα και 20 λεπτά πριν οι μουσικοί παίξουν τη τελευταία τους μελωδία. Φαίνεται ότι οι μουσικοί έμειναν πίσω εθελοντικά, νιώθοντας ότι ήταν καθήκον τους να βοηθήσουν να ηρεμήσουν οι επιβάτες ενώ φορτώνονταν οι σωσίβιες λέμβοι. Ακόμη και αν αυτό είναι αληθές, κανένας από τα μέλη της μπάντας δεν έζησε για να διηγηθεί την ιστορία. Οι μαρτυρίες των επιβατών και του πληρώματος διαφέρουν σημαντικά, και η ιστοσελίδα ελέγχου γεγονότων Snopes έχει αποφανθεί ότι το τελευταίο κομμάτι θα παραμείνει ένα αιώνιο μυστήριο.
Τι συνέβη στον καπετάνιο
Ο καπετάνιος Έντγουαρντ Σμιθ φέρεται να εμφανίστηκε στη γέφυρα στις 11:40 μ.μ. της 14ης Απριλίου 1912, για να ρωτήσει που είχε χτυπήσει ο Τιτανικός. «Ένα παγόβουνο, κύριε», απάντησε ο πρώτος αξιωματικός Ουίλιαμ Μέρντοχ. Τι συνέβη μετά από αυτό είναι λιγότερο σαφές. Ορισμένοι επιζώντες ισχυρίζονται ότι είδαν τον Σμιθ να αυτοκτονεί με ένα πιστόλι, ενώ άλλοι ανέφεραν ότι τον είδαν μέσα στην καμπίνα της γέφυρας καθώς ο Τιτανικός βυθιζόταν. Σύμφωνα με τον συγγραφέα Γουίν Κρεγκ Γουέιντ, ο καπετάνιος Σμιθ είχε τουλάχιστον πέντε διαφορετικούς θανάτους – από ηρωικούς έως ντροπιαστικούς – ενώ φήμες για την επιβίωσή του κυκλοφόρησαν επίσης.
Επηρέασε η θέση της σελήνης τις συνθήκες;
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τέξας έχουν μια θεωρία: Ένα σπάνιο σεληνιακό γεγονός – όπως δεν είχε παρατηρηθεί εδώ και 1.400 χρόνια – δημιούργησε τις επικίνδυνες συνθήκες που οδήγησαν στη βύθιση του πλοίου. Ο τύπος παγόβουνου που κατηγορείται για τη βύθιση του Τιτανικού δεν θα μπορούσε να επιπλέει νότια στα ναυτιλιακά κανάλια χωρίς να λιώσει. Ωστόσο, το φεγγάρι θα μπορούσε να είχε προκαλέσει μια ασυνήθιστα υψηλή παλίρροια, απομακρύνοντας το παγόβουνο από έναν παγετώνα της Γροιλανδίας. Θα χρειάζονταν τρεις μήνες για το παγόβουνο να επιπλέει στο δρόμο του Τιτανικού. Έτσι, εξαρτάται τελικά από μια παράξενη ευθυγράμμιση του φεγγαριού και της Γης στις 4 Ιανουαρίου 1912 που προκάλεσε το ατύχημα;
Τι συνέβη στους επιβάτες που επέζησαν αλλά δεν αποβιβάστηκαν από το Carpathia;
Πόσοι από τους επιζώντες του Τιτανικού που επιβιβάστηκαν στο πλοίο διάσωσης RMS Carpathia δεν αποβιβάστηκαν στη Νέα Υόρκη; Δεν είναι σαφές, αλλά τουλάχιστον έξι επιζώντες, όλοι Κινέζοι ναυτικοί, αναγκάστηκαν να παραμείνουν στο πλοίο λόγω ενός αμερικανικού νόμου που ονομάζεται Chinese Exclusion Act. Στη συνέχεια, μεταφέρθηκαν σε ένα πλοίο με προορισμό την Κούβα και φαίνεται ότι εξαφανίστηκαν. Μια ομάδα κινηματογραφιστών προσπάθησε να εντοπίσει τους άνδρες, πιστεύοντας ότι μετακόμισαν πρώτα στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη συνέχεια διασκορπίστηκαν στο εξωτερικό, στον Καναδά, την Ινδία και πίσω στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά οι λεπτομέρειες παραμένουν ασαφείς. Ακόμη και ορισμένα κοντινά μέλη της οικογένειας τους δεν γνώριζαν ότι οι άνδρες είχαν επιβιώσει από την καταστροφή του Τιτανικού.
Γιατί ο εκατομμυριούχος Τζον Τζέικομπ Άστορ αρνήθηκε να επιβιβαστεί σε μια σωστική λέμβο;
Ο Τζον Τζέικομπ Άστορ, 47 ετών, με προσωπική περιουσία 150 εκατομμυρίων δολαρίων, ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος πάνω στον Τιτανικό. Η ομάδα του – συμπεριλαμβανομένης της 18χρονης συζύγου του, Μαντλέν, και των υπηρέτων – φαινόταν να περιφέρεται. Ο Άστορ φέρεται να έβαλε τη γυναίκα του με ασφάλεια στη σωστική λέμβο 4, αλλά του αρνήθηκαν την επιβίβαση επειδή προτεραιότητα είχαν οι γυναίκες και τα παιδιά. Ωστόσο, ο Άστορ είχε την ευκαιρία να επιβιβαστεί στη σωστική λέμβο 7, αλλά επέλεξε να μην το κάνει για λόγους που παραμένουν μυστήριο. Το σώμα του ανασύρθηκε μια εβδομάδα αργότερα από το πλήρωμα του Mackay-Bennett και θάφτηκε στο Κοιμητήριο Τρίνιτι, στη Νέα Υόρκη.
Photo Credits: Shutterstock
Διαβάστε επίσης:
4 διάσημοι που αγαπήθηκαν και μισήθηκαν το ίδιο γρήγορα