O Gianni Versace υπήρξε αναμφισβήτητα ένας από τους πολλούς σπουδαίους σχεδιαστές της δεκαετίας του ’90. Ίσως κάποιες γυναίκες να μην αγαπούσαν πολύ τα υπερβολικά χρώματα και τις μπαρόκ αναφορές του και να προτιμούσαν το μινιμαλισμό του Giorgio Armani, ωστόσο όλοι θα συμφωνούσαν με το motto που κυκλοφορούσε εκείνη την εποχή στους κύκλους των fashionistas και έλεγε: “Ο Αrmani ντύνει τη σύζυγο και ο Versace την ερωμένη”!
Μέδουσα το δικό του μυθικό σύμβολο γοητείας!
Βγαλμένο μέσα από τη μυθολογία, σήμα κατατεθέν του ιταλικού οίκου αποτέλεσε το κεφάλι της Μέδουσας. Μιας πανέμορφης κοπέλας που ο μύθος θέλει να γίνεται το αντικείμενο πόθου όλων των ανδρών που την αντίκριζαν. Θύμα της γοητείας της έπεσε και ο Ποσειδώνας. Η θεά Αθηνά για να την εκδικηθεί μετέτρεψε τα μαλλιά της σε φίδια προκειμένου να φοβίζει όποιον την κοιτάει. Μπορούσε να υπάρξει καλύτερο λογότυπο για τον Gianni;
Στο διάσημο, πλέον, κεφάλι της Μέδουσας περικλείονταν όλα όσα χαρακτήριζαν το δημιουργό: πάθος, ένταση, συναίσθημα, ερωτισμός, αδυναμίες, αλλά και δύναμη, ισχυρή θέληση και αγάπη για τη ζωή.
Το πάθος για την αρχαία Ελλάδα
Μεγαλώνοντας στην Καλαβρία, δεν θα μπορούσε παρά να έρθει σε επαφή με την αρχαιοελληνική παράδοση και ιστορία. «Είναι το βασίλειό μου», έλεγε για την πόλη του, «εκεί όπου το παραμύθι της ζωής μου άρχισε. Το μέρος, όπου, ως παιδί, έμαθα να αγαπώ την Ιλιάδα, τον Οδυσσέα και άρχισα να “αναπνέω” την τέχνη της Μεγάλης Ελλάδας». Για τον ίδιο, ήταν αδύνατο να έχει γεννηθεί κανείς σε ένα τόσο όμορφο μέρος και να μην επηρεαστεί από το κλασικό παρελθόν.
Τα πρώτα βήματα στη Via della Spiga
Στις αρχές του 1978, κάνει την εμφάνισή του στο Μιλάνο, στη Via della Spiga και το πρώτο του κατάστημα, ήταν γραφτό να ταράξει τα νερά της σχετικά «ήσυχης» μέχρι τότε βιομηχανίας μόδας. Το logo, εμπνευσμένο από την αρχαία μυθολογία, προϊδεάζει, θα μπορούσε να πει κανείς, για την επανάσταση που αυτός ο οίκος μόδας προτίθεται να φέρει. Η πρώτη γυναικεία συλλογή, το Μάρτιο, θα βρει το κοινό διχασμένο, με κάποιους να ενθουσιάζονται και κάποιους να δυσανασχετούν. Θα ακολουθήσει το Σεπτέμβριο η ανδρική σειρά και ο χώρος της μόδας θα περάσει πλέον σε άλλη διάσταση.
Η διεθνής αναγνώριση
Στον Versace αποδίδονται πολλές καινοτομίες στο χώρο της μόδας. Από τη συμμετοχή των celebrities στις καμπάνιες μόδας και την παρουσία τους στο… front row των επιδείξεων, ως την καθιέρωση των top models των ΄90s όπως οι Naomi Campbell, Linda Evangelista και Christy Turlington οι οποίες περπάτησαν στις πασαρέλες μαζί του και έγιναν τα πρόσωπα του Οίκου του. Ήταν ο πρώτος που αναβάθμισε τη βιομηχανία της Μόδας σε λαμπερή υπερπαραγωγή που δεν είχε σε τίποτα να ζηλέψει από το Hollywood.
Μέχρι την ημέρα του θανάτου του είχε κάνει τα πάντα: Σχεδίασε κοστούμια για παραστάσεις και καλλιτέχνες, συνεργάστηκε με το Μπαλέτο της Σκάλας του Μιλάνο, με την Όπερα του Σαν Φρανσίσκο και έραψε τα ρούχα για μεγάλους καλλιτέχνες, όπως τους Sting, Madonna, Michael Jackson και Elton John. Επίσης υπήρξε αγαπημένος σχεδιαστής αλλά και προσωπικός φίλος της πριγκίπισσας Νταϊάνα!
Ήταν αυτός ο συνδυασμός που έκανε τα ρούχα του δημοφιλή: το κλασικό, εκλεπτυσμένο στυλ που «παίζει» ανέμελα με την υπερβολή, το ροκ ύφος, τον ερωτισμό, τον αισθησιασμό και τα περίτεχνα κεντήματα. Δύσκολο, αλλά το είχε καταφέρει. Είχε βρει τα όρια, χωρίς ποτέ να ξεφεύγει.
«Νομίζω ότι είναι ευθύνη ενός σχεδιαστή να προσπαθεί να σπάει τα όρια και τους κανόνες» είχε εξομολογηθεί κάποτε ο Gianni Versace. «Είμαι λίγο σαν το Μάρκο Πόλο, περιφέρομαι και αναμειγνύω πολιτισμούς».
Τίτλοι τέλους
Ο Gianni είχε έναν μεγάλο κύκλο διάσημων φίλων, ήταν ανοιχτά ομοφυλόφιλος και μοιραζόταν τη ζωή του με τον επί 15 χρόνια σύντροφό του, Antonio D’ Amico.
Στις 15 Ιουλίου 1997, το νήμα της ζωής του κόβεται ξαφνικά για τον 51χρονο τότε σχεδιαστή από τον Άντριαν Κουνάναν. Ο λόγος της δολοφονίας του δεν έγινε ποτέ γνωστός, αφού λίγες μέρες μετά ο δολοφόνος βρέθηκε νεκρός. Είχε αυτοκτονήσει.
Μία ημέρα μετά, η ηθοποιός Robin Givens θα γράψει στην Washington Post: «Η βιομηχανία μόδας θρηνεί το σχεδιαστή Gianni Versace. Πριν από αυτόν, δεν υπήρχαν σούπερ μόντελ, διασημότητες σε σόου και διαφημίσεις, ούτε θαυμαστές που κραύγαζαν. Η μόδα δεν ήταν ψυχαγωγία, ήταν απλά ρούχα…. Ο Versace γνώριζε τη σημασία του μάρκετινγκ. Αγαπούσε τις διασημότητες και ήξερε ότι όχι μόνο μπορούσαν να προσελκύσουν την προσοχή του Τύπου, αλλά να συνδράμουν στη δημιουργία trends».
Με το χαμό του άφησε πίσω του μία επιχείρηση 807 εκατ. δολαρίων με 130 καταστήματα παγκοσμίως και μία μεγάλη συλλογή από ρούχα, αξεσουάρ και είδη σπιτιού.
Φυσικά η ζωή του έγινε ταινία με πρωταγωνίστρια την Penelope Cruz (στο ρόλο της Donatella Versace) και σειρά στο Netflix
Η πορεία του ιταλικού οίκου Versace μετά τον Gianni
Τον οίκο ανέλαβαν να συνεχίσουν ο αδερφός του και η αδερφή του Donatella που απασχολούνταν ήδη στην επιχείρηση. Εξάλλου, για τον Gianni, οι οικογενειακοί δεσμοί ήταν ιδιαίτερα σημαντικοί. Στη διαθήκη του, μάλιστα, άφησε το 50% της επιχείρησής του στην αγαπημένη του ανιψιά, Alegra η οποία ήταν τότε μόλις 11 ετών.
Όμως, οι ενδοοικογενειακές έριδες, αλλά και τα προσωπικά προβλήματα που αντιμετώπιζε κατά καιρούς η Donatella κυρίως με την εξάρτησή της από τη κοκαΐνη, είχαν ως αποτέλεσμα ο οίκος μόδας να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα, ιδιαίτερα στην αρχή.
Τα πρώτα χρόνια του οίκου μετά τον θάνατο του Gianni η Donatella προσπαθούσε να αποδείξει πως τίποτα δεν έχει αλλάξει σε σχέση με το όραμά του. Φτιάχνει το περίφημο jungle dress για την Τζένιφερ Λόπεζ το 2000 και υπογράφει εξαιρετικές καμπάνιες. Ένα βράδυ του 2004, ο πιστός της φίλος Έλτον Τζον τη βάζει σε ένα αεροπλάνο με προορισμό μια κλινική αποτοξίνωσης. O οίκος Versace έχει πλέον και επισήμως χασούρα.
Η Donatella βγαίνει έξω στην πιάτσα για να πιάσει το όνειρο Versace πάλι από την αρχή. Το καθαρίζει από τις εμμονές των ’90s, αποφασίζει να δει το minimal διαφορετικά, παίρνει τη Lady Gaga δίπλα της, ξεκινά να φορά λευκά ταγιέρ.
Το αλάνθαστο ένστικτό της στην αναγνώριση του ταλέντου και η αγάπη της για τη γυναίκα φτιάχνουν ρούχα που κάνουν τις γυναίκες να νιώθουν ανώτερες και δυνατές, αληθινές και ηρωίδες. Συνεχίζει επιμελώς να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα, δηλαδή branding, χωρίς να χάνει το προσωπικό της στίγμα.
Ο οίκος Versace επιβιώνει και ζει για πάντα. Όπως όλα τα μυθολογικά πλάσματα. Όπως η Μέδουσα!
Διάβασε ακόμα: Jean Paul Gaultier: Η νέα του έκθεση ένας “φόρος τιμής” στις γυναίκες
Fendi X Versace: Η συνεργασία που προκάλεσε ντελίριο στον κόσμο της μόδας