Κανείς δεν αντιλέγει ότι το να έχεις έναν καλό φίλο στη δουλειά που μπορείς να τον εμπιστευτείς και να σε στηρίξει είναι ωραίο πράγμα. Οι έρευνες μάλιστα, μας διαβεβαιώνουν ότι ένα φιλικό περιβάλλον μπορεί να ενισχύσει την αγάπη μας γι’ αυτό που κάνουμε. Πρόσφατη μελέτη της εταιρείας Gallup, που πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 195.600 υπαλλήλους στις ΗΠΑ, διαπίστωσε ότι το 20% των εργαζόμενων έχουν τουλάχιστον ένα πολύ καλό φίλο στη δουλειά του. Και ότι οι ομάδες που ανέπτυσσαν μεταξύ τους όμορφες και φιλικές σχέσεις ήταν πιο επιτυχημένες από άλλες που διατηρούσαν πιο “ουδέτερες” σχέσεις.
Από την άλλη, (όπως επισημαίνουν τουλάχιστον οι ειδικοί) η φιλία δεν είναι πάντα απαραίτητη προϋπόθεση για να είσαι καλός στη δουλειά σου ή για να αγαπάς αυτό που κάνεις!
Σύμφωνα με την Ψυχοθεραπεύτρια Shannon Garcia, το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται ένας εργαζόμενος αυτήν την τόσο πιεστική εποχή, είναι ένα επιπλέον άγχος. Σίγουρα η πίεση που μας δημιουργεί η κοινωνία στο να έχουμε (δήθεν) βαθιές, ικανοποιητικές, και ουσιαστικές σχέσεις, είναι πάρα πολύ μεγάλη. Και η πίεση δεν κάνει καλό ούτε στην αποδοτικότητά μας.
Μήπως φταίω εγώ που δεν έχω φίλους;
“Η απομακρυσμένη εργασία και η κοινωνική απόσταση έχουν αλλάξει τις συνιστώσες στις επαγγελματικές σχέσεις και τις έχουν σαφώς δυσκολέψει”, εξηγεί η Ψυχοθεραπεύτρια Shannon Garcia. “Χωρίς σταθερό και ποιοτικό χρόνο με τους συναδέλφους μας, είναι λιγότερο πιθανό να χτίσουμε στενές φιλίες. Εάν θέλετε να κάνετε φίλους στη δουλειά, ίσως χρειαστεί περισσότερη προσπάθεια από την πλευρά σας. Εάν πάλι δεν αναζητάτε τις φιλίες στη δουλειά, δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό. Οπότε οι ενοχές είναι περιττές” καταλήγει η ειδικός.
3 λόγοι που είναι ok να μην έχεις φίλους στη δουλειά
Οι εργασιακές φιλίες μπορούν να σας βοηθήσουν να κάνετε πιο εύκολες τις δύσκολες εργασιακές ημέρες, αλλά, δεν χρειάζεται να γίνετε φίλοι με τους συναδέλφους σας για να είστε προσωπικά ικανοποιημένοι και επαγγελματικά επιτυχημένοι. Και να γιατί:
1.Οι εργασιακές φιλίες μπορεί να είναι ευλογία, αλλά μπορεί επίσης να είναι και αποτυχία. Αυτό που έχει σημασία είναι να αντιμετωπίζουμε τους συνεργάτες και συναδέλφους μας με φιλικότητα και σεβασμό. Είτε είναι ανώτεροι μας, είτε όχι!
2. Οι εργασιακές φιλίες σπάνια είναι φιλίες ζωής και ακόμα πιο σπάνια διαρκούν. Συνήθως τελειώνουν όταν τελειώνει η δουλειά. Γιατί ουσιαστικά είναι “σχέσεις υπό όρους”.
3. Οι επαγγελματικές φιλίες όσο όμορφες κι αν είναι, παράλληλα είναι και πολύ κουραστικές. Και αυτό διότι χρειάζονται αφοσίωση και χρόνο. Πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε υπαλλήλους ασφαλιστικών εταιρειών διαπίστωσε ότι όσοι είχαν περισσότερους φίλους στην εργασία έτειναν να λαμβάνουν υψηλότερες βαθμολογίες στις αξιολογήσεις απόδοσης, αλλά ήταν συναισθηματικά εξουθενωμένοι από την προσπάθεια να διατηρήσουν αυτές τις σχέσεις.
Τα καλά νέα
Σύμφωνα με σχετική έρευνα του διάσημου Βρετανού ανθρωπολόγου Robin Dunbar ο ανθρώπινος εγκέφαλος από μόνος του περιορίζει τον αριθμό των στενών σχέσεων που μπορούμε να έχουμε: Και αυτός ο μαγικός αριθμός είναι το πέντε. Συνεπώς αν αυτά τα 5 άτομα βρίσκονται ήδη στη ζωή σου, είσαι πλήρης.
Τα επίσης καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να είστε φίλοι με τους συναδέλφους σας για να είστε ένα άτομο με το οποίο θέλουν οι άλλοι να συνεργαστούν.
“Για να είσαι επιτυχημένος, δεν χρειάζεται να είσαι φίλος, χρειάζεται όμως να είσαι φιλικός” λέει η Mary Abbajay, πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων ανάπτυξης ηγεσίας Careerstone Group και συγγραφέας του βιβλίου Managing Up: How to Move Up, Win at Work, and Succeer with Any Type of Boss.
“Οι άνθρωποι πάντα θέλουν να δουλεύουν και να συνεργάζονται με φιλικά άτομα, με άτομα δηλαδή που είναι εύκολο να συνεργαστείς”, λέει η Abbajay.
“Το να είσαι φιλικός και ανοιχτός με τους ανθρώπους, αυτό είναι το μυστικό. Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται άνετα μαζί σου, δουλεύουν και άνετα μαζί σου. Έτσι έρχονται ευκαιρίες στον δρόμο σου”.
Διάβασε ακόμα : Εργασιακή κατάθλιψη: Ωχ λες να πάσχω από αυτό;