Το άγχος, καθώς και η χρόνια εξάντληση όπως η επαγγελματική εξουθένωση, είναι συχνά φαινόμενα στον σύγχρονο εργασιακό χώρο. Οι άνθρωποι καταβάλλονται από την πίεση μιας κουλτούρας που εξυψώνει την παρουσία στη δουλειά εις βάρος της υγείας τους. Αλλά γιατί συμβαίνει αυτό και τι μπορείτε να κάνετε για να το αποτρέψετε;
Οι κουλτούρες παρουσίας, που θέλουν τους υπαλλήλους να εργάζονται περισσότερες ώρες, έχουν συνδεθεί με υψηλότερα ποσοστά εξάντλησης. Αυτό είναι το αντίθετο της απουσίας από τη δουλειά. Οι άνθρωποι πηγαίνουν στη δουλειά όταν είναι άρρωστοι ή εργάζονται υπερβολικά, και είναι μια συνήθεια πιο κοινή απ’ ό,τι νομίζουμε. Οι υπάλληλοι νιώθουν ότι δεν μπορούν να αμφισβητήσουν αυτή την κουλτούρα γιατί βλέπουν και άλλους να κάνουν το ίδιο.
Άνθρωποι που πηγαίνουν στη δουλειά όταν είναι άρρωστοι ή εργάζονται περισσότερες ώρες από ότι αναμένονται συχνά δουλεύουν με λιγότερη από την πλήρη τους ικανότητα. Μελέτες δείχνουν ότι αυτό οδηγεί σε μείωση της παραγωγικότητας.
Μία μελέτη στην Ολλανδία που εξέτασε μια ποικιλία επαγγελματικών τομέων διαπίστωσε ότι η παρουσία στο εργασιακό χώρο (presenteeism) μπορεί αρχικά να φαίνεται κερδοφόρα για τις εταιρείες λόγω της μειωμένης απουσίας των υπαλλήλων. Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, η συνεχής παρουσία είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερα επίπεδα ασθένειας και απουσίας στη συνέχεια.
Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η παρουσία μπορεί να προκαλέσει μείωση της παραγωγικότητας του ατόμου κατά τουλάχιστον το ένα τρίτο και είναι πιο δαπανηρή για τον εργοδότη από την απουσία. Είναι επίσης αυτό που καθιστά τους υπαλλήλους άρρωστους.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κατατάσσει επίσημα την επαγγελματική εξουθένωση ως ένα «φαινόμενο που σχετίζεται με το επάγγελμα». Ορίζεται ως «ένα σύνδρομο που conceptualized ως αποτέλεσμα της χρόνιας πίεσης στο χώρο εργασίας που δεν έχει διαχειριστεί επιτυχώς». Χαρακτηρίζεται από αισθήματα εξάντλησης ή εξάντλησης ενέργειας, αρνητικά και κυνικά συναισθήματα προς τη δουλειά σας, καθώς και από μείωση στην απόδοση.
Αρχίζοντας από την κορυφή
Η αντιμετώπιση της επαγγελματικής εξουθένωσης είναι ευθύνη τόσο των οργανισμών όσο και των εργαζομένων τους. Αν η βελτίωση της υγείας σας είναι προτεραιότητα, η επαγγελματική σας υγεία παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό – τόσο σωματικά όσο και ψυχικά.
Έχει παρατηρηθεί ένα «φαινόμενο καταιγίδας» στην ηγεσία όπου οι υφιστάμενοι αντιγράφουν αυτούς που είναι ανώτεροι από αυτούς. Δεν θέλουν να φαίνονται αδύναμοι και νιώθουν ότι πρέπει να πιέσουν τους εαυτούς τους περισσότερο. Αν οι ηγέτες αρχίσουν να παίρνουν διαλείμματα για μεσημεριανό, να πηγαίνουν για μια βόλτα στη μέση της ημέρας και να φεύγουν σε λογική ώρα, αυτό δημιουργεί ένα καλό παράδειγμα για την ομάδα τους.
Αν είστε διευθυντής και βλέπετε όλο και περισσότερη συμπεριφορά παρουσίας, η κουλτούρα ντροπής μπορεί να επηρεάζει τον οργανισμό σας. Σκεφτείτε να το αντιμετωπίσετε άμεσα. Παρέχετε φρούτα, ενθαρρύνετε τις βόλτες έξω και πείτε στο προσωπικό σας να φεύγει στην ώρα του. Αυτές είναι μερικές από τις μικρές αλλαγές που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε στη δημιουργία ενός πιο υγιούς και ευτυχισμένου εργασιακού περιβάλλοντος. Αν μπορείτε, ζητήστε από συμβούλους ευεξίας στον χώρο εργασίας να διεξάγουν εργαστήρια για εσάς και την ομάδα σας.
Η υγεία ξεκινά από το σπίτι
Αν είστε εργαζόμενος, δεν θα πρέπει να περιμένετε να είναι ο εργοδότης σας αποκλειστικά υπεύθυνος για την ευημερία σας στον εργασιακό χώρο. Πρέπει επίσης να κάνετε αλλαγές μόνοι σας. Δεν υπάρχει ντροπή στο να επιστρέψετε στις αποφάσεις που είχατε θέσει για τη νέα χρονιά τον Ιανουάριο.
Ακολουθούν μερικές συμβουλές για να ανακουφίσετε το άγχος σας και να μειώσετε τις πιθανότητες εξουθένωσης:
Επιλέξτε μια προτεραιότητα. Γράψτε ακριβώς τι θέλετε να συμβεί φέτος. Αναζητάτε αλλαγή καριέρας ή προαγωγή; Θέλετε να δώσετε προτεραιότητα στη ζωή σας εκτός της δουλειάς; Μόλις ορίσετε τι θέλετε, μπορείτε να αρχίσετε να κάνετε μικρές αλλαγές για να το πετύχετε.
Θέστε κάποιους στόχους. Αφού προσδιορίσετε τι θα θέλατε να πετύχετε, θέστε κάποιους μηνιαίους στόχους. Δουλέψτε με έναν ρυθμό που σας ταιριάζει. Η επίτευξη μικρότερων στόχων μπορεί να σας προσφέρει μια ώθηση ντοπαμίνης, που θα ενισχύσει την αίσθηση επιτυχίας και κίνητρου.
Κοιμηθείτε καλύτερα. Η προτεραιότητα στην ξεκούραση και η βελτίωση της υγιεινής ύπνου θα ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα. Να είστε πειθαρχημένοι στο να κλείνετε τις ηλεκτρονικές συσκευές μία με δύο ώρες πριν κοιμηθείτε το βράδυ, κάτι που θα βελτιώσει την ποιότητα του ύπνου σας.
Ασκηθείτε περισσότερο. Αν έχετε καθιστική εργασία, βγείτε περισσότερο. Ένα διάλειμμα για μεσημεριανό μπορεί να σας βοηθήσει να αποκτήσετε την πνευματική καθαρότητα που χρειάζεστε για να είστε παραγωγικοί και να ολοκληρώνετε πιο απαιτητικές εργασίες. Θα αποφύγετε επίσης την κούραση το απόγευμα.
Βοηθήστε τους γύρω σας. Έρευνες δείχνουν ότι συμπεριφορές όπως η στήριξη των άλλων και η θετική ανατροφοδότηση προς τους συναδέλφους μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των επιπέδων άγχους σας και στην επίδραση που έχει το άγχος στην ψυχική σας υγεία.
Photo Credits: Shutterstock
Διαβάστε επίσης:
Πώς θα καταλάβεις ότι ο σύντροφος σου έχει κόλλημα με τη μαμά του