Στην Ευρώπη, πάνω από το 50% των εργαζομένων βιώνουν συμπτώματα burnout. Αυτό το παγκόσμιο φαινόμενο αντικατοπτρίζεται και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου περίπου το 52% των εργαζομένων επίσης αντιμετωπίζουν αυτό το σύνδρομο.

Το κύριο στάδιο της εξάντλησης είναι γνωστό ως συναισθηματική εξάντληση, η οποία μπορεί να μειώσει την παραγωγικότητα και να έχει σημαντική επίδραση στην υγεία των εργαζομένων. Ωστόσο, αν οι εργοδότες αναλάβουν πρωτοβουλίες για να το προλάβουν ή να το μειώσουν στους υπαλλήλους τους, μπορεί να αποφέρει τεράστια οφέλη τόσο για την προσωπική ευημερία όσο και για την οικονομική κατάσταση της εταιρείας.

Τι είναι η συναισθηματική εξάντληση ή αλλιώς burnt out;

Οι εργαζόμενοι διαθέτουν περιορισμένους πόρους, όσον αφορά το χρόνο και την ενέργεια, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της δουλειάς τους. Αν και αυτή η πίεση μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση και το κίνητρο των υπαλλήλων, μπορεί επίσης να εμποδίσει την προσωπική ανάπτυξη και να επηρεάσει την ευημερία τους.

Οι εργαζόμενοι που πάσχουν από συναισθηματική εξάντληση δεν έχουν σωματική ή πνευματική ενέργεια. Είναι ενοχλημένοι, απογοητευμένοι και δεν διαθέτουν τη δύναμη να εργάζονται καλά, κάνοντάς μόνο τα απολύτως αναγκαία για να εξοικονομήσουν ενέργεια. Αυτό, επομένως, επηρεάζει όχι μόνο την προσωπική τους ευημερία, αλλά και την παραγωγικότητα της εταιρείας.

Οι συναισθηματικά εξαντλημένοι εργαζόμενοι αισθάνονται δυσαρεστημένοι με τη δουλειά τους και μπορεί να σκέφτονται την παραίτηση.

burnout

Ποια είναι τα αίτια;

Ορισμένοι παράγοντες κινδύνου για τη συναισθηματική εξάντληση στο εργασιακό περιβάλλον είναι οι εξής:

  1. Ηγεσία Laissez-faire: Όταν οι διευθυντές δεν εμπλέκονται ή δεν αναλαμβάνουν ευθύνες. Δεν εξηγούν τους στόχους στους εργαζόμενους και πώς να τους επιτύχουν, και κάνουν ελάχιστα για να παρακινήσουν τους υπαλλήλους τους.
  2. Υπερβολικό Φορτίο Εργασίας: Οι εργαζόμενοι που δεν έχουν αρκετό χρόνο για να ολοκληρώσουν τα καθήκοντά τους δεν μπορούν να ξεκουραστούν και αισθάνονται υπερβολικά καταβεβλημένοι.
  3. Έλλειψη Σαφώς Καθορισμένων Καθηκόντων και Ευθυνών: Αυτό συμβαίνει όταν οι υπάλληλοι αντιμετωπίζουν ασαφείς απαιτήσεις, καθιστώντας δύσκολη την εκπλήρωση των καθηκόντων τους αποτελεσματικά.

Πώς μπορούμε να προλάβουμε τη συναισθηματική εξάντληση;

Οι διευθυντές ανθρώπινου δυναμικού χρειάζεται να προλάβουν και να μειώσουν τη συναισθηματική εξάντληση. Ακολουθούν μερικοί τρόποι για να το επιτύχουν:

  1. Παροχή περισσότερων πόρων στο χώρο εργασίας, όπως χρόνος και υποστήριξη.
  2. Παροχή στους υπαλλήλους για μεγαλύτερη αυτονομία και έλεγχο στα καθήκοντα και το φόρτο εργασίας τους.
  3. Βελτίωση της οργανωτικής ισότητας προάγοντας ευγενείς, ειλικρινείς και σεβαστές αλληλεπιδράσεις στον χώρο εργασίας.
  4. Καλλιέργεια υποστηρικτικής, ενθαρρυντικής και εποικοδομητικής ηγεσίας.
  5. Ανάθεση διαχειρίσιμων φορτίων εργασίας, που βοηθούν στη διατήρηση θετικής στάσης.

Burnout και online εργασία

Σε πολλούς χώρους εργασίας, η πανδημία ώθησε στη χρήση διαθέσιμης τεχνολογίας για να καταστήσει τη δουλειά πιο ευέλικτη όσον αφορά τον χρόνο και τον τόπο.

Αυτοί οι νέοι τρόποι εργασίας έχουν ανοίξει τη συζήτηση για το πώς, πού και πότε εργάζονται οι άνθρωποι, κάτι που με τη σειρά του έχει αντίκτυπο στις προσδοκίες, τη συμπεριφορά και την ευημερία των υπαλλήλων. Αυτές οι νέες μέθοδοι εργασίας μπορούν να είναι ευεργετικές, αλλά μπορούν επίσης να αποτελούν μια άλλη πηγή πίεσης στον εργασιακό χώρο που επηρεάζει τη σωματική και ψυχική υγεία με διάφορους τρόπους.

Ως πλεονέκτημα, η διαδικτυακή εργασία έχει καταστήσει τα εργασιακά περιβάλλοντα πιο ευέλικτα. Ωστόσο, μπορεί επίσης να προκαλέσει υπερφόρτωση πληροφοριών, παρεμβολές, παρανοήσεις και την ανάγκη να είστε συνεχώς συνδεδεμένοι. Αυτό επιδεινώνεται από την έλλειψη υποστήριξης, την αντίσταση στην αλλαγή και τις δυσκολίες στην ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.

burnout

Οι εργοδότες έχουν καθήκον να αποφεύγουν τη συναισθηματική και ψυχική εξάντληση. Μπορούν να το κάνουν με διάφορους τρόπους, όπως η παροχή ενός καλού εργασιακού περιβάλλοντος που υποστηρίζει την συναισθηματική ευημερία των εργαζομένων, η ισορροπία στα φορτία εργασίας και η προώθηση θετικών και ενθαρρυντικών στυλ ηγεσίας.

Μπορούν επίσης να λάβουν πιο συγκεκριμένα μέτρα, όπως η παροχή προγραμμάτων εκπαίδευσης και επαγγελματικής ανάπτυξης, η καθιέρωση σαφών πολιτικών επικοινωνίας και η καλλιέργεια σεβαστών εργασιακών περιβαλλόντων και συνεργατικών σχέσεων εργασίας.

Η εφαρμογή αυτών των μέτρων μπορεί να είναι εξαιρετικά ευεργετική για την ευημερία των εργαζομένων και, τελικά, για την επιτυχία μιας εταιρείας.

Photo Credits: Shutterstock

Διαβάστε επίσης:

Πώς θα καταλάβεις ότι ο σύντροφος σου έχει κόλλημα με τη μαμά του

Ακολουθήστε το TheNotebook στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!