Η αρωματοποιία μπορεί να έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα, όμως όσο περνάνε τα χρόνια και η τεχνολογία εξελίσσεται ακόμα και αυτός ο μοναδικός κόσμος του beauty επηρεάζεται και διαρκώς αλλάζει.
Η τεχνητή νοημοσύνη ή αλλιώς το AI είναι κάτι που υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια, όμως τελευταία παρατηρούμε ότι έχει «κατέβει» ακόμα και σε πράγματα που έχουν καθημερινή εφαρμογή και έτσι την αντιλαμβανόμαστε πολύ περισσότερο.
Όμως, πώς η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει την αρωματοποιία;
Τα αρώματα παραδοσιακά ήταν συνδεδεμένα με συναισθήματα που μας προκαλούν και μνήμες που ανασύρουν, πριν καλά καλά το συνειδητοποιήσουμε. Σήμερα, οι αρωματοποιοί σχεδιάζουν αρώματα που πυροδοτούν συναισθηματικές αντιδράσεις χρησιμοποιώντας συστατικά γνωστά ως νευρωτικά. Πρόκειται για που εμφανίζονται με βιομετρικά μέτρα για να προκαλούν διαφορετικά θετικά συναισθήματα όπως ηρεμία, ευφορία ή υπνηλία.
Ο Hugo Ferreira, ερευνητής στο Ινστιτούτο Βιοφυσικής και Βιοϊατρικής Μηχανικής στη Λισαβόνα, χαρτογραφεί τη δραστηριότητα του εγκεφάλου και την απόκριση του στα αρώματα για να δημιουργήσει μια βάση δεδομένων με νευρωτικά. Λέει ότι η όσφρηση είναι συναρπαστική. «Με την όραση και την ακοή, μπορείτε να φανταστείτε το πρόσωπο ενός αγαπημένου ή αγαπημένης μελωδίας. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς μια μυρωδιά, παρόλο που μπορεί να προκαλέσει έναν χείμαρρο συναισθημάτων και αναμνήσεων».
Ο Ferreira λέει ότι αυτό οφείλεται στη δομή του οσφρητικού συστήματος. Τα μηνύματα από τους υποδοχείς αρωμάτων αποστέλλονται μέσω του οσφρητικού βολβού σε διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχουν τα πάντα, από τη μνήμη ή τη δίψα έως τις αντιδράσεις στο στρες. «Η όσφρηση είναι η πιο ποικιλόμορφη αίσθηση με πολλούς διαφορετικούς υποδοχείς. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 400 διαφορετικές οικογένειες γονιδίων οσφρητικού υποδοχέα. Μεταξύ άλλων, αυτές οι διάφορες συνδέσεις μπορεί να εξηγήσουν πώς μπορούμε να «μυρίσουμε φόβο» ή τη μυρωδιά της νίκης».
Έτσι πολλά beauty brands έχουν επενδύσει στην έρευνα και την τεχνολογία προκειμένου να ανακαλύψουν εκείνα τα συστατικά που θα κάνουν τα αρώματα να αισθάνονται καλά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η L’Oréal η οποία συνεργάστηκε με την εταιρεία νευροτεχνολογίας Emotiv για να δημιουργήσει μια «εμπειρία» επιλογής αρωμάτων.
Κατά τη διάρκεια του 2023, οι αγοραστές σε ορισμένα καταστήματα του Yves Saint Laurent παγκοσμίως χρησιμοποίησαν ένα ακουστικό για να δημιουργήσουν ένα ηλεκτροεγκεφαλογράφημα, EEG ώστε να ανακαλύψουν ποια αρώματα τους αρέσουν. Τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα δείχνουν ότι το 95 τοις εκατό των πελατών που χρησιμοποίησαν το ακουστικό βρήκαν το σωστό άρωμα. Η επιχείρηση μόδας και αρωμάτων Puig λέει ότι χρειάστηκαν 45 εκατομμύρια εγκεφαλικές μετρήσεις από άνδρες ηλικίας 18-35 ετών για να τελειοποιήσουν την κολόνια Phantom by Paco Rabanne, προσθέτοντας λεβάντα και λεμόνι στη φόρμουλα ως αποτέλεσμα της έρευνάς της. Το Givenchy Irresistible eau de parfum, η τελευταία επανάληψη της σειράς Very Irresistible που είναι best- seller εδώ και 20 χρόνια περιλαμβάνει ένα εκχύλισμα τριαντάφυλλου που ονομάζεται “anti-morose”, που επιλέχθηκε μετά από βιομετρική έρευνα.
Από την άλλη βέβαια, υπάρχουν κι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το άρωμα είναι μια πολύ προσωπική υπόθεση που έχει μια πλούσια ιστορία πίσω της, η οποία δε θα πρέπει να επηρεάζεται από το AI και την εξέλιξη της επιστήμης. Το σίγουρο είναι ότι οι εταιρείες θα επενδύσουν στις δυνατότητες και τα δεδομένα που τους παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη προκειμένου να δημιουργήσουν αρώματα με μεγάλη εμπορική επιτυχία.
Διαβάστε επίσης: