Δεν είναι νέο πως εμείς οι γυναίκες ήμασταν ανέκαθεν πιο ευνοημένες όσων αφορά τη μόδα και τα ρούχα. Τα αγόρια από μικρή ηλικία έχουν συνηθίσει να ακούν τι “μπορούν” και τι “δε μπορούν” να φορέσουν. Για ένα κορίτσι ήταν καθημερινότητα να βάλει το μπλουζάκι του μπαμπά της , να ντύνεται σαν “αγοροκόριτσο” ή να εμφανιστεί με κοστούμι, αντίθετα ήταν “κουλ” και in fashion. Ένα αγόρι που δεν φορούσε την αγορίστικη στολή μπλουζάκι-φούτερ-παντελόνι-σορτς-αθλητικά ήταν πάντα παράξενο και δακτυλοδεικτούμενο.

Πότε όμως άλλαξε όλη η φιλοσοφία των “πρέπει” στη μόδα; Παρακολουθώντας τις πασαρέλες των τελευταίων ετών, παρατηρούμε πώς οι γραμμές των ρούχων ταιριάζουν και σε γυναίκες και σε άνδρες. Επομένως οι τάσεις της εποχής μας ωθούν στο να επαναπροσδιορίσουμε τι είναι masculine και τι feminine, ξεχνώντας τα αυστηρά στερεότυπα.

Νο gender trend μια παλιά ιστορία

Ωστόσο το no gender trend δεν είναι τόσο πρόσφατο. H Coco Chanel με το boyish κούρεμα και το ανδρόγυνο στυλ την δεκαετία το 1920, τα κοστούμια με παντελόνι του Yves Saint Laurent την δεκαετία του ’70 ή το scottish quilt του Jean Paul Gautier στα 80’s, μας αποδεικνύει πως το no gender style υπήρχε πάντα μέσα στη μόδα απλά σήμερα είναι πιο αισθητή η παρουσία του. Από την βιομηχανία της γρήγορης μόδας ( Zara, H&M), μέχρι τους οίκους haute couture ( John Galliano με τον Maison Margiela ή Louis VuittonGucci και Givenchy ) το φαινόμενο αυτό είναι απόλυτα αισθητό.

Ο σχεδιαστής Jeremy Scott από τους μεγάλους υποστηρικτές της τάσης

Τα δύο φύλα στη μόδα

Ας ξεκινήσουμε με το προφανές: ένα κομμάτι ύφασμα δεν έχει φύλο αν και όλα στη μόδα, επιδείξεις και τάσεις, ξεκινούσαν απο την παραδοχή του ότι υπάρχουν 2 φύλα. Κάθε πτυχή της χωρίζεται ανδρική και γυναικέια μόδα, εβδομάδες μόδας, τα μαγαζιά λιανικής πώλησης, τα site διαδικτυακών αγορών, τα πρακτορία μοντέλων, ακόμα και οι καλλιτεχνικές διευθύνσεις οίκων μόδας ορίζονται από τη διαχωριστική γραμμή των δύο φύλων.

Αυτό το αυστηρά φτιαγμένο σύστημα διαχωρισμού άρχισε να γκρεμίζεται από “μέσα” και οι γραμμές ανάμεσα στα ρούχα- φύλο- σεξουαλικότητα άρχισαν να ξεθωριάζουν. Η μόδα πλέον ξεκινά να είναι ένα μέσο να εκφράσει κανείς περισσότερο τον συναισθηματικό του κόσμο παρά να “δηλώσει” μέσω των ρούχων το φύλο του.

Ο Jean Paul Gaultier όχι μόνο πρότεινε αλλά και φόρεσε πρώτος το scottish quilt

Stars go neutral

Δεν μπορούμε να μιλάμε για μόδα χωρίς φύλο δίχως να αναφερθούμε στο iconic εξώφυλλο μεγάλου περιοδικού το 2020 όπου ο Harry Styles είναι ντυμένος με jacket και φόρεμα από τον οίκο Gucci ή την επική εμφάνιση του ηθοποιού Billy Porter ο οποίος φόρεσε στα OSCARS του 2020 μία τουαλέτα-κοστούμι του οίκου Christian Siriano και περπάτησε το κόκκινο χαλί με ψηλοτάκουνα κι ένα ηχηρό μήνυμα: “Η συζήτηση που έχει ξεκινήσει για τη ρευστότητα στον χαρακτήρα των ρούχων είναι ένα από τα τελευταία οχυρά που πέφτουν. Έχουμε προχωρήσει από το “είναι κακό οι γυναίκες να φορούν παντελόνια”. Μάλιστα έχουμε ξεφύγει τόσο πολύ από αυτό που είναι κάτι φυσιολογικό. Αλλά αν βάλεις φόρεμα σε έναν άντρα είναι αηδιαστικό”.

Ας αναλογιστούμε πόσο σημαντικό είναι για κάποιον που κυριολεκτικά “δεν έχει τι να φορέσει” (όχι σε ποσότητα ρούχων αλλά σε ρούχα που να τον εκφράζουν), να βλέπει σταρς όπως o Lil Nas X, o Kid Cudi ή ο Sam Smith να σπάνε τα σύνορα του στυλ στο κόκκινο χαλί όπου κυριολεκτικά όλος ο κόσμος τους “βλέπει”. Έστω και ένα μικρό κομμάτι του πληθυσμού να αναλογιστεί “Μήπως βάζω στον εαυτό μου όρια που δεν πρέπει” η επανάσταση στην απελευθέρωση της μόδας έχει πετύχει!

Ο ηθοποιός Billy Porter φόρεσε στα OSCARS του 2020 μία τουαλέτα-κοστούμι του οίκου Christian Siriano και περπάτησε το κόκκινο χαλί με ψηλοτάκουνα

Το μέλλον στη μόδα

Ένα μέρος να ξεκινήσουμε είναι το λιανικό εμπόριο. Εκτός από την καπιταλιστική οπτική του πράγματος- όπου υπάρχει ζήτηση υπάρχει παραγωγή- το shopping είναι η δίοδος κατανόησης και έκφρασης του εαυτού μας. Η μόδα είναι έκφραση. Όσο μεγαλώνουμε η αναζήτηση για τις τέλειες μαύρες αρβίλες και την τοπ καμπαρντίνα δίνει τη θέση της στην αναζήτηση και την ανακάλυψη των δικών μας αισθητικών κωδίκων.

Ακόμα κι αν πλέον δεν είναι κάτι τρομερά περίεργο να ψωνίζει ένα αγόρι από τα γυναικεία, λίγοι είναι οι αγοραστές και οι λιανοπωλητές που λειτουργούν σε ένα χώρο χωρίς φύλο. Ο αγγλικός οίκος Browns πρωτοστάτησε όταν άνοιξε το κατάστημα Browns East το 2017 στο Shoreditch του Λονδίνου με ολόκληρο τον χώρο του να έχει “άφυλο” χαρακτήρα.

Είναι γεγονός πως σήμερα παίρνουμε μια μικρή γεύση του πως θα είναι η μόδα αύριο. Non-binary μοντέλα έχουν ξεκινήσει να σαρώνουν τις πασαρέλες και πλέον η αγορά γεμίζει με ρούχα και αξεσουάρ για όλους. Στο μέλλον είναι πιθανόν να ξεπεράσουμε τη νοητή διαχωριστική γραμμή που χωρίζει τα καταστήματα σε αντρικά και γυναικεία και η μόδα να σημαίνει απλά έκφραση!

Ακολουθήστε το TheNotebook στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!