Εσείς τι λέτε; Μπορούν κάποια χρώματα που επιλέγουμε να φορέσουμε να έχουν πραγματικά αντίκτυπο στη διάθεσή μας; Και αν ναι, μήπως να ήταν το πρώτο πράγμα που θα σκεφτόμασταν κάθε πρωί πριν ντυθούμε;
Τι είναι το dopamine dressing;
Για να κατανοήσουμε την έννοια του dopamine dressing, θα πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε το πώς λειτουργεί η ντοπαμίνη.
Ίσως να έχετε ακούσει για τις “ορμόνες της χαράς“, που στην ουσία αναφέρονται στους νευροδιαβιβαστές του εγκεφάλου! Η ντοπαμίνη, η σεροτονίνη, η ωκυτοκίνη και οι ενδορφίνες, είναι ουσίες τις οποίες χρησιμοποιούν τα νευρικά κύτταρα του εγκεφάλου για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, και είναι υπεύθυνες για την ευτυχία μας. Πολλές καταστάσεις μπορούν να οδηγήσουν στην απελευθέρωση αυτών των νευροδιαβιβαστών, αλλά αντί να περιμένετε να απελευθερωθούν μόνες τους μπορείτε να προκαλέσετε την παραγωγή τους.
Υπάρχει επιστημονικό υπόβαθρο στο dopamine dressing;
Ίσως το να ντύνεσαι με στόχο να νιώθεις χαρούμενος, μπορεί να ακούγεται λίγο ψευδοψυχολογικό, αλλά κάπου υπάρχει πραγματική αξία στο να χρησιμοποιούμε τον τρόπο που ντυνόμαστε για να τονώνουμε και να επηρεάζουμε τη διάθεσή μας.
Η χρωματοθεραπεία χρονολογείται από την αρχαία Αίγυπτο και έχει ήδη εφαρμοστεί σε άλλους τομείς design, όπως η εσωτερική και περιβαλλοντική σχεδίαση. Η θεωρία των χρωμάτων έχει μεγάλη απήχηση και εφαρμογή στον κόσμο της τέχνης, συμπεριλαμβανομένου του κινηματογράφου και του θεάτρου, για να δημιουργήσει μια συγκεκριμένη διάθεση ή αντίδραση κοινού.
Όπως εξηγεί η Maria Costantino, λέκτορας Πολιτισμικών και Ιστορικών Σπουδών στο London College of Fashion, “Το σώμα μας παράγει ντοπαμίνη και το νευρικό μας σύστημα τη χρησιμοποιεί για να στείλει μηνύματα μεταξύ των νευρικών κυττάρων. Όταν η ντοπαμίνη απελευθερώνεται σε μεγάλες ποσότητες, δημιουργεί συναισθήματα ευχαρίστησης και ανταμοιβής που μας παρακινεί να επαναλάβουμε μια συγκεκριμένη συμπεριφορά”.
Αυτό σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει: Να ντύνεσαι με σκοπό την αύξησης της ντοπαμίνης, την ευεξία και τη χαρά.
“Η εξήγηση είναι απλή: όταν φοράμε ρούχα που μας κάνουν να νιώθουμε χαρούμενοι ενισχύεται αυτόματα η διάθεσή μας και νιώθουμε πραγματικά πιο αισιόδοξοι. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα πρέπει να φοράς μόνο κίτρινο ή πορτοκαλί ή κάποιο άλλο έντονο χρώμα για να νιώθεις όμορφα. Σημασία έχει να φοράς τα χρώματα και ρούχα που σου αρέσουν, να νιώθεις καλά με αυτά και να πιστεύεις ότι σου ταιριάζουν” εξηγεί η Costantino.
Η ιδέα του dopamine dressing δεν είναι κάτι νέο. Το 2012 η αναπτυξιακή ψυχολόγος με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο Karen Pine (και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Hertfordshire), ξεκίνησε μια μελέτη πάνω στο θέμα. Και διαπίστωσε ότι όταν οι άνθρωποι έχουν πεσμένη διάθεση, τείνουν να αναζητούν ρούχα που ταιριάζουν με αυτή τη διάθεση, (τα jeans και τα φαρδιά μπλουζάκια είναι αρκετά χαρακτηριστικά μεταξύ των γυναικών). H Pine μας λέει ότι το ντύσιμό και η διάθεσή μας είναι αλληλένδετα, κι αυτό μπορεί να γίνει όπλο για να μας «χακάρουμε» επιλέγοντας πιο συνειδητά τα ρούχα μας.
Τι λέει η ψυχολογία των χρωμάτων;
Η Shakaila Forbes-Bell (ψυχολόγος μόδας, σύμβουλος και ιδρύτρια του ιστότοπου Fashion Is Psychology συμφωνεί ότι υπάρχουν ορισμένα χρώματα που συνδέουμε με ορισμένα συναισθήματα, αλλά εξηγεί ότι δεν είναι τόσο ενσωματωμένα μέσα μας όσο νομίζουμε.
“Υπάρχουν ορισμένες ερμηνείες των χρωμάτων γενικότερα”, λέει. “Τα ψυχρά χρώματα όπως το μπλε προκαλούν αισθήματα ηρεμίας και δημιουργικότητας, ενώ τα ζεστά χρώματα όπως το κόκκινο μπορεί να προκαλέσουν συναισθήματα ενθουσιασμού και διέγερσης. Ωστόσο η σύνδεση μεταξύ χρώματος και συναισθημάτων είναι δύσκολη επειδή οι πολιτισμικές ερμηνείες του χρώματος επηρεάζουν τα συναισθήματα που προκύπτουν όταν τα φοράτε. Για παράδειγμα, στους δυτικούς πολιτισμούς, το λευκό συνδέεται με την αγνότητα και το νέο ξεκίνημα, ενώ στους πολιτισμούς της Ανατολής και της Ασίας, το λευκό συνδέεται με το θάνατο και το πένθος”.
Σύμφωνα με την Forbes-Bell το dopamine dressing, συνήθως σχετίζεται με τα συναισθήματα που μας προκαλούν τα ρούχα που φοράμε και όχι τόσο με τα χρώματα. Για παράδειγμα, αν μέσα σας έχετε συνδέσει το κίτρινο με την ευτυχία, τότε ίσως νιώσετε όμορφα όταν το φορέσετε.
Αλλά, φυσικά, αυτά τα συναισθήματα είναι υποκειμενικά. Για μερικούς, το να φορούν μαύρο θα μπορούσε πραγματικά να ενσταλάξει περισσότερη ευτυχία από το να φορούν φωτεινά – και αυτό οφείλεται στην προσωπική σχέση ενός ατόμου με τη συγκεκριμένη απόχρωση.
Οι αποχρώσεις της χαράς και η πανδημία
Σύμφωνα με την Forbes-Bell, υπάρχουν έρευνες που αποδεικνύουν ότι μετά το lockdown οι άνθρωποι “αγκάλιασαν” περισσότερο τα χρώματα, απ’ ότι πριν. Είναι σα να βγαίνει το ουράνιο τόξο μετά την καταιγίδα
“Η πανδημία ανάγκασε πολλούς από εμάς να υιοθετήσουμε το χρηστικό ντύσιμο, το οποίο τοποθετεί την πρακτικότητα πάνω από την αισθητική», λέει η Forbes-Bell. «Οι άνθρωποι λαχταρούν το φωτεινό και το καινούριο επομένως, μάλλον πολλοί από εμάς θα αγκαλιάσουμε το χαρούμενο ντύσιμο και τη δημιουργική αισθητική κατά την αρχική περίοδο μετά το lockdown”.
Άλλωστε η μόδα είναι μια γλώσσα και το χρώμα είναι ο πιο άμεσος τρόπος επικοινωνίας.
Διάβασε ακόμα Second hand shopping: Η τάση που επανέρχεται ως high fashion το 2022