Φαντάζεστε ένα σύμπαν όπου τα ρούχα που φοράμε θα σχεδιάζονται μόνον από υπολογιστές, χωρίς να χρειάζονται πασαρέλες, φωτογράφους, ή στούντιο για την προώθησή τους και δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα με τα μεγέθη μια που θα τα φτιάχνουμε ακριβώς στα μέτρα μας; Όχι; Κι όμως η νέα τάση που ονομάζεται Digital Fashion έχει βαρυσήμαντα σχέδια που ανατρέπουν τα πάντα: Ακόμα και τους νόμους της βαρύτητας.
Τι είναι το Digital Clothing;
Αρχικά αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι πώς τα “ψηφιακά” ρούχα δεν είναι φτιαγμένα από οποιοδήποτε χειροπιαστό ύφασμα. Τα συγκεκριμένα ενδύματα κατασκευάζονται από pixel χρησιμοποιώντας τεχνολογίες υπολογιστών και λογισμικό 3D. Οπότε μην πιστέψετε ότι μπορείτε να “φορέσετε” ένα ψηφιακό ρούχο!
Μπορείτε όμως, να περιηγηθείτε σε μια online συλλογή ψηφιακών ρούχων και να παραγγείλετε κάτι που σας αρέσει. Ανάλογα με τον πωλητή λιανικής, μπορείτε είτε να στείλετε μια φωτογραφία του εαυτού σας σε μια ομάδα σχεδιαστών τρισδιάστατων ρούχων. Εκείνοι θα “φορέσουν” ψηφιακά το ρούχο στη φωτογραφία σας και μπορείτε να κάνετε λήψη και να χειριστείτε τα αρχεία μόνοι σας χρησιμοποιώντας λογισμικό 3D, ώστε να είναι έτοιμο για ανάρτηση στο Instagram! Πόσο τέλειο!
Γιατί τώρα το digital clothing;
Υπάρχουν πολύ καλοί λόγοι για να το υιοθετήσουμε τώρα, καθώς ο πλανήτης το χρειάζεται:
1. Τα ψηφιακά ρούχα είναι φιλικά προς το περιβάλλον σε αντίθεση με την παραδοσιακή βιομηχανία της μόδας
Τα απόβλητα είναι ένα διαρκές ζήτημα στη βιομηχανία της μόδας. Τα απόβλητα που δημιουργεί η Μόδα επιβαρύνουν την κλιματική αλλαγή πολύ περισσότερο από ό,τι όλοι οι ρύποι που δημιουργούν αεροπλάνα και πλοία σε ετήσιο επίπεδο. Αν αυτή η μαζική παραγωγή της μόδας συνεχιστεί, τότε θα καταναλώνει το ένα τέταρτο του παγκόσμιου προϋπολογισμού σε άνθρακα έως το 2050.
Ακόμα κι αν ανακυκλώνετε πλαστικά μπουκάλια ή παράγετε οργανικό βαμβάκι, η σπατάλη του νερού είναι τεράστια για μια μαζική παραγωγή σε ρούχα.
Η Gala Marija Vrbanic, δημιουργική διευθύντρια του ψηφιακού brand Tribute, λέει χαρακτηριστικά: «Πιστεύουμε αληθινά ότι αυτό είναι που πρόκειται να διαμορφώσει το μέλλον της μόδας και είναι κάτι με εντελώς μηδενική σπατάλη.
Το αποτύπωμα άνθρακα στην παραγωγή ενός ψηφιακού ενδύματος είναι 95% χαμηλότερο από αυτό ενός τυπικού φυσικού ενδύματος.
2. Η ψηφιακή ένδυση θα δώσει τη λύση στο σύγχρονο άνθρωπο που χρειάζεται ένα «ρούχο κάθε μέρα»
Μια γρήγορη αναζήτηση στο δημοφιλές hashtag του Instagram #ootd με περισσότερες από 350 εκατομμύρια δημοσιεύσεις, αποκαλύπτει πόσα από τα ρούχα των σχεδιαστών που κοστίζουν χιλιάδες δολάρια θα φορεθούν μόνο μία φορά! Έτσι, για μια μόνο ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προτού πεταχτούν στο πίσω μέρος της γκαρνταρόμπας.
3. Η ψηφιακή ένδυση είναι σημαντική σε περιόδους πανδημίας, όταν οι άνθρωποι δεν βγαίνουν τόσο πολύ έξω και απλώς “επιδεικνύονται” στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Η ψηφιακή ένδυση έχει σημειώσει επιταχυνόμενη ανάπτυξη μέσω της πανδημίας. Είναι λογικό. Εάν οι άνθρωποι είναι εγκλωβισμένοι σε εσωτερικούς χώρους, δεν χρειάζεται να αγοράζουν ρούχα για την καθημερινότητά τους, για να τα ποστάρουν στο Instagram. Μπορούν απλώς να αγοράζουν ρούχο digital περιορισμένης έκδοσης και να το ποστάρουν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο στους followers τους.
4. Οι νέες τεχνολογίες διευκολύνουν τη δημιουργία ψηφιακών ενδυμάτων
Η πρόοδος στην τεχνολογία, ειδικά το λογισμικό 3D, διευκολύνει τη δημιουργία ψηφιακών ενδυμάτων. Αυτό που διαρκεί σήμερα 3-5 ώρες, αύριο θα μπορούσε τελικά να γίνει στη στιγμή. Αρχικά, οι σχεδιαστές ψηφιοποιούσαν τα υπάρχοντα κλωστοϋφαντουργικά τους σχέδια. Αλλά με το πιο πρόσφατο λογισμικό μπορούν να δημιουργήσουν ψηφιακά ρούχα από την αρχή. Μπορούν ακόμη και να προσθέσουν ευφάνταστα αντικείμενα και υλικά, καθώς και να προσθέσουν εφέ AR και φίλτρα.
5. Τα ψηφιακά ρούχα θυμίζουν avatar των βιντεοπαιχνιδιών
Και αυτό είναι πολύ διασκεδαστικό αλλά και δημιουργικό. Μάλιστα η έμπνευση για το brand ψηφιακών ρούχων Tribute ήταν τα βιντεοπαιχνίδια Grand Theft Auto, The Sims και πολλά άλλα.
The Fabricant: Ο νέος ψηφιακός οίκος Μόδας
Το Fabricant είναι ένας ψηφιακός οίκος μόδας με έδρα το Άμστερνταμ που «οδηγεί τη βιομηχανία της μόδας σε έναν νέο τομέα ψηφιακής ένδυσης». Το brand δημιουργεί υπέρ-πραγματικά εικονικά ρούχα για μάρκες μόδας και εμπόρους λιανικής, όπως η Puma και το I.T Hong Kong. O ιδρυτής του, Kerry Murphy, πιστεύει ότι δεν θα αργήσει πολύ μέχρι να κυκλοφορήσει μια μάρκα πολυτελεία, μια εντελώς ψηφιακή συλλογή.
Η Fabricant σχεδίασε επίσης το πρώτο κομμάτι «ψηφιακής ραπτικής» στον κόσμο που πωλήθηκε σε φιλανθρωπική δημοπρασία για 9.500 $ στο blockchain Ethereum. Το ιριδίζον, ημιδιαφανές ολόσωμο σύνολο σχεδιάστηκε από την Amber Jae Slooten, δημιουργική διευθύντρια στο The Fabricant.
Διάβασε ακόμα: Μπορεί η βιώσιμη μόδα να σώσει τον πλανήτη;
Sustainable fashion: Η expert Αντωνία Πατελάρου μας εξηγεί