Και μόνο το άκουσμα προκαλεί άγχος στους γονείς. Να θυμάστε όμως ότι όλα αντιμετωπίζονται με την κατάλληλη βοήθεια.
Ο Αυτισμός, ή αλλιώς Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δυσκολιών επικοινωνίας και λειτουργικότητας. Είναι αποτέλεσμα πολλών διαφορετικών γενετικών και μη παραγόντων. Το ποσοστό εμφάνισής του είναι 1 στα 68 άτομα και είναι συχνότερος σε αγόρια.
Σύμφωνα με το DSM-5, τα άτομα με Αυτισμό παρουσιάζουν:
- Δυσκολία στην κοινωνική αλληλεπίδραση
- Δυσκολία στην επικοινωνία
- Στερεοτυπική συμπεριφορά / επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές
Πρόκειται για χαρακτηριστικά τα οποία εμφανίζονται έως τα 3 πρώτα έτη ζωής ενός παιδιού, αλλά μπορεί από τους γονείς να εντοπιστούν σε μεγαλύτερες ηλικίες.
Η διάγνωση πραγματοποιείται από εξειδικευμένους επαγγελματίες υγείας (αναπτυξιολόγους και παιδοψυχιάτρους) και τα κριτήρια βασίζονται κυρίως σε κλινική παρατήρηση συμπεριφοράς του παιδιού, στην ανάπτυξη του παιδιού βάση ηλικιακών οροσήμων, σε χορήγηση ειδικών αξιολογητικών εργαλείων, καθώς και σε συλλογή πληροφοριών από τους γονείς.
Ποια είναι τα σημάδια αυτισμού στην προσχολική ηλικία:
- Καθυστέρηση ομιλίας – το παιδί δεν μιλά καθόλου ή ο λόγος του είναι ελλιπής
- Δεν ανταποκρίνεται σε ήχους ή στο όνομά του
- Έχει μειωμένη βλεμματική επαφή με άλλους ανθρώπους
- Δεν δείχνει αντικείμενα ή ανθρώπους
- Αγνοεί τους άλλους ανθρώπους γύρω του
- Απομονώνεται – δεν παρατηρεί ή παίζει με άλλα παιδιά
- Έχει δυσκολία να εκφράσει τα συναισθήματά του
- Δεν αντιδρά στα συναισθήματα άλλων ανθρώπων
- Δε ξεκινά δραστηριότητες ή παιχνίδια
- Απουσιάζει το δημιουργικό παιχνίδι
- Κουνά τα χέρια του ασυνήθιστα και επαναλαμβανόμενα
Ποια είναι τα σημάδια αυτισμού στη σχολική ηλικία:
Θέματα Επικοινωνίας:
- Καθυστέρηση ομιλίας (όταν ήταν πιο μικρό)
- Ομιλία με διαφορετική προσωδία φωνής
- Ηχολαλία (επανάληψη λέξεων ή διαλόγων που άκουσαν)
- Αναφορά στον εαυτό τους σε β’ ή γ’ ενικό π.χ. ο Γιάννης (αντί για εγώ)
- Λεκτική επικοινωνία μόνο όταν επιθυμεί κάτι π.χ. ένα παιχνίδι
Κοινωνικές Δυσκολίες:
- Δυσκολία προσέγγισης άλλων παιδιών (αδέξια συναναστροφή)
- Υπερδιέγερση συναισθημάτων όταν περιβάλλεται από πολύ κόσμο
- Είναι ετοιμόλογο -κάνει εύκολα κριτική
- Ανάγκη για απομόνωση
- Προβλήματα Συμπεριφοράς
- Δυσκολία να περιμένει τη σειρά του
- Η συνεργασία με άλλα παιδιά είναι δύσκολη
- Δεν κατανοεί τα παιχνίδια ρόλων
- Δεν επιθυμεί να βρίσκεται σε πολύ μεγάλους χώρους π.χ. προαύλιο
- Αντιδρά αν αλλάξει η ρουτίνα και το πρόγραμμά του
Άλλα:
- Έχει ασυνήθιστα χαρακτηριστικά π.χ. πολύ καλή μνήμη
- Δεν του αρέσει ο ήχος, η αφή, η γεύση ορισμένων φαγητών
Η πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση συμβάλλουν σημαντικά στην πορεία και εξέλιξη ενός παιδιού με αυτισμό. Προγράμματα εργοθεραπείας, αισθητηριακής ολοκλήρωσης, λογοθεραπείας, ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων διαμορφώνονται εξατομικευμένα στις ανάγκες κάθε παιδιού. Σημαντική είναι και η παροχή συμβουλευτικής στους γονείς για να κατανοούν και να βοηθούν όσο το δυνατόν περισσότερο το θεραπευτικό πρόγραμμα. Συνοδές μορφές θεραπείας αποτελούν η μουσικοθεραπεία, η δραματοθεραπεία και η παιγνιοθεραπεία.
Στο τέλος κάθε ημέρας είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως ο αυτισμός είναι μοναδικός για τον καθένα και πως όταν γνωρίζουμε ένα παιδί με αυτισμό, γνωρίζουμε πραγματικά μόνο ένα παιδί με αυτισμό. Να αγαπάτε αυτή τη μαγεία του αυτισμού και να βοηθάτε με την καρδιά σας!
Ευχαριστούμε το ΛογοCare – Κέντρο Ειδικής Αγωγής, [email protected], www.logocare.gr
Διάβασε ακόμη: Ποια είναι τα αναπτυξιακά ορόσημα μέχρι το νηπιαγωγείο; Η ειδικός απαντά!