Οι γυναίκες είναι γνωστές για το ένστικτό τους. Για κανέναν λόγο όμως για το αστυνομικό τους δαιμόνιο και κυρίως την ικανότητά τους να λύνουν μυστήρια. Οι πρώτες γυναικείες απόπειρες στην αστυνομική λογοτεχνία ξεκινούν στις απαρχές του φεμινιστικού κινήματος, γι’ αυτό και η ιστορία της γυναίκειας αστυνομικής λογοτεχνίας συνδέεται άμεσα με αυτήν του φεμινιστικού κινήματος.
Αποκορύφωμα αλλά και δικαίωση αυτής της παράδοσης που ξεκινά κυρίως από την Αμερική, την Αγγλία και τη Γαλλία ήταν η τεράστια παγκόσμια αναγνώριση των αστυνομικών περιπετειών της Agatha Christie. Άλλο ένα ανδρικό κάστρο είχε πέσει, άλλη μια προκατάληψη σε βάρος των γυναικών είχε κατατριφθεί πανηγυρικά!
Η συνέχεια υπήρξε καταιγιστική και στις μέρες μας οι καλύτερες αστυνομικές ιστορίες έχουν πλέον γυναικεία υπογραφή! Από τις τεράστιες προσωπικότητες που διαδέχτηκαν τη μεγάλη κυρία του μυστήριου και γνώρισαν παγκόσμια επιτυχία ήταν η P. D. James και η Patricia Highsmith που θεωρούνται κορυφαίες του είδους, δίπλα στον Dashiell Hammett και τον Raymond Chandler.
Σήμερα, στις προθήκες των βιβλιοπωλείων κυριαρχεί μια πλειάδα κορυφαίων γυναικών συγγραφέων της αστυνομικής λογοτεχνίας, μιας λογοτεχνίας που θα έλεγε κανείς μυρίζει έντονα τεστοστερόνη!
10 ιέρειες του εγκλήματος
Εκτός από τις ιστορίες της Agatha Christie που επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός, η ελληνική αγορά προσφέρει κορυφαία αστυνομικά μυθιστορήματα με γυναικείες υπογραφές, αρχίζοντας από μια στιλάτη πρόζα της Dorothy Sayers με τίτλο Τα εννέα πένθιμα χτυπήματα, τωνεκδόσεων Άγρα, με φόντο την ομιχλώδη αγγλική επαρχία.
Από τις εκδόσεις Καστανιώτη η κορυφαία P. D. James, στο έργο της Ο φάρος, υπογράφει ένα αυθεντικό αστυνομικό αριστούργημα με ήρωα τον αστυνόμο Νταγκλίς και θύμα έναν διάσημο συγγραφέα.
Η Patricia Highsmith, με Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου, εκδόσεις Άγρα γράφει για ένα μοιραίο ερωτικό τρίγωνο στην Αθήνα του ’60. Τρεις Αμερικανοί, ο καθένας με τα δικά του κρυμμένα μυστικά, παρασύρονται σε ένα θανάσιμο στροβιλισμό ερωτικού πάθους, απληστίας και απάτης.
Η κόρη του χρόνου της Josephine Tey, από τις εκδόσεις Gutenberg, είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα που αναφέρεται στη δολοφονία δυο πριγκίπων του αγγλικού θρόνου. Τα συνταρακτικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν τον 15ο αιώνα, απασχολούν τον Άλαν Γκραντ, επιθεωρητή της Σκότλαντ Γιάρντ, ο οποίος βρίσκεται σε αναγκαστική αργία στο νοσοκομείο λόγω σοβαρού ατυχήματος.
Η Gillian Flynn, με το θρίλερ Αιχμηρά αντικείμενα, εκδόσεις Μεταίχμιο, κατάφερε να κερδίσει εκτός από το παγκόσμιο ενδιαφέρον και τα εύσημα του Steven King. Μια δημοσιογράφος επιστρέφει στη γενέτειρά της για να καλύψει τις έρευνες γύρω από τις δολοφονίες δύο νεαρών κοριτσιών. Όμως, η επιστροφή ξυπνάει οδυνηρές μνήμες μια παλιάς οικογενειακής τραγωδίας.
Το θρίλερ της Belinda Bauer, Άκου τους νεκρούς, εκδόσεις Bell, αναφέρεται στην ιστορία ενός νεαρού φοιτητή της Ιατρικής με σύνδρομο Άσπεργκερ, ο οποίος προσπαθεί να «ακούσει» τον νεκρό άντρα που βρίσκεται ξαπλωμένος στον πάγκο ανατομίας μπροστά του.
Ένα από τα καλύτερα ψυχολογικά θρίλερ των τελευταίων χρόνων υπογράφει η Liz Nigent: Τα πρόσωπα του Όλιβερ, εκδόσεις Ψυχογιός. Όταν ο Όλιβερ Ράιαν, νέος, ωραίος και επιτυχημένος, επιτίθεται στην αφοσιωμένη σύζυγό του την οποία αφήνει σε κωματώδη κατάσταση, όλοι προσπαθούν να αντιληφθούν το γιατί.
Camilla Läckberg, Η παγωμένη πριγκίπισσα, εκδόσεις Μεταίχμιο. Η συγγραφέας μας εισάγει στον παγωμένο κόσμο της Φιελμπάκα, ενός χωριού στις σουηδικές ακτές, με ένα έγκλημα που φέρνει στην επιφάνεια προσωπικά και καινά δαιμόνια. Και εδώ, τη λύση του μυστηρίου θα δώσει μια γυναίκα, το alter ego της συγγραφέως, η επίσης συγγραφέας Ερίκα Φαλκ.
H Ruth Ware με Το Κλειδί , εκδόσεις Κλειδάριθμος γράφει ένα μυθιστόρημα με αριστοτεχνικά δουλεμένη πλοκή, που οδηγεί τον αναγνώστη σε ένα απρόσμενα ανατρεπτικό τέλος, με φόντο την απομονωμένη Σκοτσέζικη πολυτελή κατοικία των Χέδερμπρι. Ένας ευφυής συνδυασμός gothic ατμόσφαιρας, σύγχρονης παράνοιας και οικιακού δράματος.