Αρκετές είναι οι βιομηχανίες που διαφημίζουν τα διαπιστευτήριά τους για μια βιώσιμη μόδα πιο δυναμικά από την ίδια την βιομηχανία της μόδας. Προϊόντα που κυμαίνονται από μαγιό μέχρι νυφικά πλασάρονται στο εμπόριο ως βιολογικά ή vegan, ενώ τα χαλάκια γιόγκα από μανιτάρια και τα αθλητικά παπούτσια από ζαχαροκάλαμο κάνουν πάταγο.
Νέα επιχειρηματικά μοντέλα, συμπεριλαμβανομένης της ανακύκλωσης, της μεταπώλησης, της ενοικίασης, της επαναχρησιμοποίησης και της επισκευής που πωλούνται ως εξοικονόμηση περιβαλλοντικής ζωής, βρίσκονται στο προσκήνιο περισσότερο από ποτέ.
Η θλιβερή αλήθεια, ωστόσο, είναι ότι όλος αυτός ο πειραματισμός και η υποτιθέμενη «καινοτομία» στη βιομηχανία της μόδας τα τελευταία 25 χρόνια απέτυχαν να μειώσουν τον αντίκτυπό της στο περιβάλλον και αυτό είναι ένα ηχηρό κάλεσμα αφύπνισης για όσους ελπίζουν ότι οι εθελοντικές προσπάθειες μπορούν να αντιμετωπίσουν με επιτυχία την κλιματική αλλαγή και άλλες μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία.
Πάρτε την παραγωγή πουκάμισων και παπουτσιών, η οποία έχει υπερδιπλασιαστεί το τελευταίο τέταρτο του αιώνα. Τα τρία τέταρτα της συνολικής παραγωγής καταλήγουν να καίγονται ή να βρίσκονται θαμμένα σε χωματερές. Οι λόγοι που οδηγούν στην απογοήτευση απέναντι στην βιωσιμότητας της μόδας είναι περίπλοκοι.
Η πίεση για αδιάκοπη ανάπτυξη συνοψίζεται στη ζήτηση των καταναλωτών για φθηνή, γρήγορη μόδα συμβάλει σημαντικά στο πρόβλημα. Για να κατανοήσουμε πλήρως πόσο δραστικά έχει αποτύχει η αγορά στη βιομηχανία της μόδας, ας δούμε πιο προσεκτικά γιατί η βιώσιμη μόδα κάθε άλλο παρά βιώσιμη είναι.
Περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Ο ακριβής αρνητικός περιβαλλοντικός αντίκτυπος της βιομηχανίας της μόδας παραμένει άγνωστος, αλλά είναι σίγουρα μεγάλος. Τα όρια του κλάδου εξαπλώνονται παγκοσμίως και η πολυεπίπεδη αλυσίδα εφοδιασμού του παραμένει περίπλοκη και αδιαφανής. Χάρη στην απελευθέρωση του εμπορίου, την παγκοσμιοποίηση και τις διαρκείς πιέσεις κόστους, οι περισσότερες εταιρείες αναθέτουν σε τρίτους την τελική παραγωγή. Αυτή η πολυπλοκότητα και η έλλειψη διαφάνειας σημαίνει ότι οι εκτιμήσεις για τον αντίκτυπο του άνθρακα της βιομηχανίας κυμαίνονται από 4% έως 10% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα.
Όπως όλες οι βιομηχανίες, η μόδα είναι ένα σύστημα που βασίζεται στην ανάπτυξη. Αυτή η αδιάκοπη επιδίωξη της ανάπτυξης, του «περισσότερου», οδηγεί σε στρατηγικές που είναι συγκεκριμένες για τη βιομηχανία της μόδας. Επειδή είναι δύσκολο να φτιάξεις μια καλύτερη ποιοτικά μπλούζα, τσάντα ή ένα ζευγάρι κάλτσες, για να παρακινήσεις την κατανάλωση, η βιομηχανία ωθεί την αλλαγή. Όχι καλύτερα απλά διαφορετικά, φθηνότερα ή πιο γρήγορα.
Συνδυάστε την επιταγή της ανάπτυξης με την επιτάχυνση της πτώσης των τιμών των προϊόντων, τους μεγάλους χρόνους παράδοσης και τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, και το αποτέλεσμα είναι αναπόφευκτη υπερπαραγωγή. Παρά τις βελτιώσεις στην τεχνολογία και τις επικοινωνίες, η πρόβλεψη της ζήτησης για δεκάδες νέα στυλ που κυκλοφορούν είναι πολύ πιο εύκολη από το να κάνετε το ίδιο για χιλιάδες στυλ που κυκλοφορούν κάθε μήνα. Επομένως, τα αποθέματα μόδας αναπόφευκτα συσσωρεύονται και το 40% των ειδών μόδας πωλούνται με μειωμένη τιμή.
Η ταχύτητα αυτού του ηδονικού διαδρόμου συνεχίζει να αυξάνεται εκθετικά. Για παράδειγμα, το Zara προσφέρει 24 νέες συλλογές ρούχων κάθε χρόνο. Η H&M προσφέρει 12 έως 16 και τα ανανεώνει κάθε εβδομάδα. Αυτή η επιτάχυνση και ο πολλαπλασιασμός της «νεότητας» χρησίμευσε ως συνεχής έλξη για να φέρει τους καταναλωτές πίσω σε ιστότοπους και καταστήματα.
Αυτό ήταν μόνο η αρχή
Αυτό το επίπεδο ταχύτητας φαίνεται ήδη ξεπερασμένο και γραφικό. Το Shein είναι τώρα η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο. Σύμφωνα με το SimilarWeb, ο ιστότοπός του κατατάσσεται στην πρώτη θέση στον κόσμο όσον αφορά την επισκεψιμότητα στο διαδίκτυο στην κατηγορία μόδας και ένδυσης. Πουλώντας τοπ για 7 ευρώ, φορέματα για 12 και τζιν για 17, το Shein κάνει τα Zara και H&M να φαίνονται ακριβά. Για να προσφέρουν χαμηλές τιμές για στυλ που αλλάζουν γρήγορα, αυτές οι επωνυμίες σε πραγματικό χρόνο βασίζονται σε συνθετικά υλικά με βάση ορυκτά καύσιμα, τα οποία είναι φθηνότερα και ευρύτερα διαθέσιμα από τα φυσικά υλικά.
Ως αποτέλεσμα, ο πολυεστέρας έχει γίνει η νούμερο ένα συνθετική ίνα και πλέον αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής ινών. Προέρχεται από μη ανανεώσιμους πόρους, απαιτεί μεγάλη ποσότητα ενέργειας για την εξόρυξή και την επεξεργασία και απελευθερώνει σημαντικά υποπροϊόντα.
Τι ακολουθεί για την βιώσιμη μόδα
Οι προβλέψεις δείχνουν ότι η βιομηχανία της μόδας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται την επόμενη δεκαετία. Οι ίδιες τάσεις που έχουν τροφοδοτήσει την ανάπτυξή της θα υπερκαλύψουν τα κέρδη που σχετίζονται με τα βιολογικά υλικά και τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Η ανάπτυξη μονάδων θα συνεχίσει να συγκεντρώνεται σε προϊόντα χαμηλότερου κόστους, πιο επιβλαβή από συνθετικές ίνες, επιδεινώνοντας έτσι μια σειρά από άλλες περιβαλλοντικές προκλήσεις, όπως η λειψυδρία και η ανάπτυξη μικροπλαστικών. Πρέπει λοιπόν να επανεξετάσουμε όλες τις στραγικές που έχουμε αναπτύξει μέχρι τώρα πριν να είναι πολύ αργά.
Διαβάστε επίσης:
Μινιμαλισμός: Πώς θα καταφέρετε να συμβάλλετε και εσείς στην ηθική μόδα