Η μόδα αλλάζει συνεχώς και μας αρέσει. Όμως το οικολογικό αποτύπωμα που αφήνει είναι τεράστιο. Έτσι τον τελευταίο καιρό ο κόσμος της μόδας έχει αρχίσει να σκέφτεται αλλιώς! Ο όρος που ακούμε συνεχώς είναι Sunstainable και ethical fashion. Για να βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά, κάναμε μια όμορφη συζήτηση με την Αντωνία Πατελάρου, ιδιοκτήτρια του ethical brand éther για να μας ξεκαθαρίσει κάποια βασικά σημεία αυτού που λέμε sunstainable fashion.
Για αρχή συζητήσαμε με την Αντωνία, που εκτός από δημιουργός του brand της είναι και στιλίστρια, τι είναι αυτό που έχει αρχίσει να αλλάζει στη μόδα τα τελευταία χρόνια: «Η βιομηχανία της μόδας είναι η δεύτερη πιο ρυπογόνος βιομηχανία στο κόσμο. Διαπιστώνεται ωστόσο τα τελευταία χρόνια μια προσπάθεια να σταματήσουν οι περιβαλλοντικά και κοινωνικά καταστρεπτικές πρακτικές της. Οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι υπάρχουν σημάδια βελτίωσης. Ο κόσμος σκέφτεται και πράττει λιγάκι περισσότερο με γνώμονα το περιβάλλον. Oι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο ευαισθητοποιημένοι σχετικά με τις βλαβερές συνέπειες που έχει η βιομηχανία της μόδας. Άλλωστε πολλά ελληνικά και ξένα Brand έχουν κάνει την εμφάνιση τους με την ταμπέλα του Sustainable και ethical fashion και ακόμα και οι μεγάλες εταιρείες του χώρου της μόδας και των καλλυντικών θα κληθούν άμεσα να εντάξουν την έννοια της βιωσιμότητας στον σχεδιασμό προϊόντων τους, εφόσον θέλουν να παραμείνουν επίκαιρες και να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.»
Πολύς κόσμος που δεν ασχολείται ιδιαίτερα με τη μόδα αλλά τον ενδιαφέρει το περιβάλλον δεν έχει κατανοήσει ακριβώς τι είναι ethical και sustainable fashion και πως θα ξέρει αν ένα ρούχο είναι «οικολογικό»: «Βιώσιμη μόδα ή sustainable fashion καλεί τους σχεδιαστές και τις επιχειρήσεις ρουχισμού να αναδιαμορφώσουν τον τρόπο παραγωγής των ρούχων τους επιλέγοντας βιώσιμα υλικά και τρόπους για την κατασκευή των ρούχων. Ταυτόχρονα, παροτρύνει τους καταναλωτές, να αποκτήσουν μία πιο υπεύθυνη στάση σε ό,τι αφορά τις αγορές των ρούχων , ενισχύοντας την προσπάθεια για περιορισμό του οικολογικού αποτυπώματος. Στη βιωσιμότητα βασικές πρακτικές είναι οικολογικός τρόπος παραγωγής του ρούχου, πρώτες ακατέργαστες ύλες, υφάσματα από φυσικά υλικά τα οποία είναι διαχρονικά και ανθεκτικά έχοντας διάρκεια στο χρόνο, επαναχρησιμοποίηση διαφόρων υλών συνοδευμένη πάντα με ηθική εργασία και αργή παραγωγή. Στην éther πιστεύουμε ότι η βιωσιμότητα συμπεριλαμβάνει τόσο τα στάδια κατά τα οποία σχεδιάζεται, όσο και τα στάδια παραγωγής, πώλησης και διαχείρισης του ρούχου μετά το πέρας της χρήσης του.
Σίγουρα η έρευνα βοηθάει στην επιλογή του brand που ακολουθεί τα πρότυπα της βιωσιμότητας. Πέραν των πιστοποιήσεων ότι είναι πράσινη εταιρεία τα οποία αναρτώνται στο site όπως και έχουμε κάνει και εμείς στην éther μπορεί ο αγοραστής να δει το ταμπελάκι το οποίο βρίσκεται μέσα στο ρούχο που πρόκειται να αγοράσει για να δει την ύλη από την οποία έχει φτιαχτεί
Η ίδια η Αντωνία έχει δημιουργήσει το δικό της ηθικό brand, την éther και όπως μου περιέγραψε δεν ήταν καθόλου εύκολο να καταφέρει να λανσάρει την πρώτη της συλλογή καθώς οι δυσκολίες ήταν πολλές και η ελληνική αγορά όχι τόσο φιλική απέναντι στα οικολογικά υλικά: «Ο δρόμος ήταν μακρύς και οι δυσκολίες πολλές. Δυστυχώς διαπίστωσα πολύ γρήγορα ότι η βιωσιμότητα στην Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο από την αναζήτησή υφασμάτων μέχρι κουμπιών. Για να μπορέσω να διατηρήσω 100% sustainable το brand μου ξεκίνησα μια διαδικασία αναζήτησης υλών 2 χρόνια πριν καταφέρω να βγάλω στην αγορά την πρώτη μου συλλογή. Σίγουρα περιορίστηκα αρκετά όσον αφορά το σχεδιαστικό κομμάτι ώστε να μπορεί να διατηρηθεί η βιωσιμότητα. Ωστόσο η βιομηχανία προχωράει και ήδη μέσα σε δυο χρόνια οι επιλογές και οι δυνατότητες έχουν αυξηθεί πολύ. Δυσκολεύτηκα αλλά βρήκα τους λίγους ανθρώπους που γνωρίζουν τι σημαίνει αειφορία και μαζί με εμένα προσπαθούν για ένα βιώσιμο μέλλον με μικρότερο αποτύπωμα.
Μια απορία που μου έχει δημιουργηθεί καιρό είναι το κατά πόσο είναι φθηνό ή ακριβό το να δημιουργήσεις ένα ηθικό brand και πως τελικιά αποφάσισε η ίδια να το κυνηγήσει: « Η δημιουργία του Brand προέκυψε από την αγάπη και την ενασχόληση μου με την μόδα συνυφασμένη με τον θαυμασμό και τον σεβασμό μου προς το περιβάλλον. Οι ευκαιρίες και οι δεξιότητες δημιουργούνται ακόμη και κάτω από δύσκολες συνθήκες αρκεί να έχεις κάτι νέο και καινοτόμο να παρουσιάσεις. Έτσι και εγώ πριν τρία χρόνια ακριβώς με μηδενικό κεφάλαιο συνέλαβα την ιδέα να δημιουργήσω ένα Brand αμιγώς eco friendly στο οποίο θα χρησιμοποιηθούν υλικά του μέλλοντος. Όραμα μου ήταν η δημιουργία ποιοτικών ρούχων προσαρμοσμένων στην καθημερινότητα του ανθρώπου τα οποία ωστόσο δεν θα λειτουργούν επιβαρυντικά προς το περιβάλλον. Μέρα με την μέρα ανακάλυπτα κάτι νέο, μάθαινα κάποια καινούργια τακτική, γνώριζα όλο και περισσότερους ανθρώπους που ασχολούνται με την βιώσιμη μόδα και έτσι κατάφερα να φτάσω την éther στο σημείο που βρίσκεται σήμερα.
Για να είμαστε ωστόσο ειλικρινείς, το κόστος που χρειάζεσαι για να ξεκινήσεις ένα sustainable και ethical brand είναι μεγάλο.
Από τις πρώτες ύλες το μετάξι, το οργανικό βαμβάκι, τα ανακυκλωμένα υφάσματα που χρησιμοποιούνται στα μαγιό μας, το ανακυκλωμένο και ανακυκλώσιμο χαρτί για τα καρτελάκια και το packaging μέχρι την κατάλληλη πληρωμή των συνεργατών αποτελούν μεγάλο κόστος.»
Μετά από όλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάποιος που προσπαθεί να επιχειρήσει στην Ελλάδα είναι φυσιολογικό να θέλει κάποια στιγμή στα μέσα της διαδρομής να τα παρατήσει, ειδικά για τους νέους επιχειρηματίες η ελληνική γραφειοκρατία και οι ακριβές πρώτες ύλες κάνουν το οποιοδήποτε εγχείρημα ακόμα πιο δύσκολο: « Οι δυσκολίες είναι μέρος της δημιουργίας και στην περίπτωση μου υπήρξαν πολλές. Συνεπώς ναι κάποιες στιγμές είχα πει ότι θα τα παρατήσω αλλά σε αυτές τις στιγμές τα όνειρα μας είναι εδώ για να μας υπενθυμίσουν τους λόγους για τους οποίους κοπιαζουμε. Για να μπορέσω να ξεκινήσω την éther δούλευα παράλληλα δύο δουλειές ενώ τον χρόνο που περίσσευε τον αφιέρωνα στην ανάπτυξη αυτής της εταιρείας. Οι δυσκολίες έρχονταν από παντού ακόμη από από γραφειοκρατικής άποψης λόγω της κατάστασης με την πανδημία. Επιπλέον τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι εξειδικευμένα και έπρεπε να πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις όποτε η αναζήτηση τους σε χώρες του εξωτερικού ήταν απαραίτητη με ότι αυτό συνεπάγεται από άποψη κόστους, επικοινωνίας και συντονισμού. Παρόλα αυτά έχω επιλέξει την θετική οπτική της κατάστασης. Επιστρατεύτηκε η ευρηματικότητα, η υπομονή και επιμονή μου για να φτάσω στο τελικό αποτέλεσμα. Αρωγός στο εγχείρημα μου υπήρξε η Ιωάννα Κάππα καθώς και όλοι οι κοντινοί μου άνθρωποι που πίστεψαν και στήριξαν την ιδέα της éther, τους οποίους και ευχαριστώ για όλες τις δύσκολες στιγμές που βρίσκονταν εκεί»
Ο ηθικός αγοραστής έχει κάποια χαρατκηριστικά και μια συγκεκριμένη φιλοσοφία απέναντι στη φύση και την οικολογία: «Το απλό αλλά πολύ εύστοχο ερώτημα ενός ηθικού αγοραστή είναι who made my clothes? Ποιος φτιάχνει λοιπόν το ρούχο, από τι υλικά, με ποιο τρόπο και πόσο περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος αφήνει πίσω του μετά την παραγωγή του. Ένας ηθικός αγοραστής δεν κάνει υπέρμετρη κατανάλωση, επιλέγει ηθικές και βιώσιμες εταιρείες και είναι ακόλουθος της αργής μόδας. Εστιάζει περισσότερο στην ποιότητα παρά στην ποσότητα καθώς τα ρούχα καλύτερης ποιότητας διαρκούν και περισσότερο. Ο ηθικός αγοραστής φροντίζει και νοιάζεται για το περιβάλλον, τον άνθρωπο και την κοινωνία.
Τέλος, ήθελα να την ρωτήσω ποια θα ήταν η αντίδρασή της Αν ερχόταν ένα μεγάλο brand για συνεργασία αλλά δεν ακολουθούσε την γραμμή ethical fashion τι θα έκανε; «Θέλω να δω το brand μου να αναπτύσσεται και μαζί με αυτό να αφυπνίζεται περισσότερος κόσμος σχετικά με την μόδα, τον πλανήτη και την βιωσιμότητα. Η eco friendly και sustainable φιλοσοφία της εταιρείας θα παραμείνει σταθερή και ανυπομονώ η ομάδα της éther να μεγαλώσει σύντομα πάντα με γνώμονα την αειφορία και την αγάπη στη μητερα φύση»
Διάβασε επίσης: Fashion goes neutral