Η αυξανόμενη απειλή της κλιματικής αλλαγής σε συνδυασμό με την παγκόσμια πανδημία COVID-19 έχει προκαλέσει την ανάγκη για επιτάχυνση της βιωσιμότητας στον πλανήτη. Η άσκοπη κατανάλωση ενέργειας μας βάζει όλο και περισσότερο στη διαδικασία να σκεφτούμε “ηθικά” και να βρούμε λύσεις πιο φιλικές προς το περιβάλλον και τον πλανήτη. Οι νέες τάσεις στην οικολογία μας οδηγούν σε λύσεις με οικολογική συνείδηση.
Η βιωσιμότητα γίνεται “η νέα κανονικότητα”
Σήμερα τα βιώσιμα καταναλωτικά προϊόντα αντικαθιστούν τα παραδοσιακά αντίστοιχα. Από τα ρούχα και τα τρόφιμα έως τα αντικείμενα της καθημερινότητας μας, οι καταναλωτές, δείχνουν να αναζητούν όλο και περισσότερο είδη πιο φιλικά με τον πλανήτη.
Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους. Μια παγκόσμια ανάλυση του 2021 της WWF που πραγματοποιήθηκε από την Economist Intelligence Unit (EIU) αποκάλυψε ότι η δημοτικότητα των αναζητήσεων στο διαδίκτυο για βιώσιμα αγαθά σε όλο τον κόσμο έχει αυξηθεί κατά 71% σε μόλις πέντε χρόνια. Αυτή η έκθεση πραγματοποιήθηκε σε 54 χώρες στον κόσμο. Προφανώς ο πλανήτης έχει πλέον τον πρώτο λόγο!
Μετάβαση σε κυκλική οικονομία
Αν και βρίσκεται ακόμη στα αρχικά της στάδια, αυτή η τάση αναπτύσσεται όλο και πιο γρήγορα. Οι περισσότερες πλέον βιομηχανίες μαθαίνουν πώς μπορούν να ενσωματώσουν την επαναχρησιμοποίηση, την επισκευή, την ανακαίνιση και την ανακύκλωση στην παραγωγή τους. Ναι, η κυκλική οικονομία είναι μια πολύ καλή ιδέα και ανυπομονούμε να δούμε περισσότερες επιχειρήσεις να την υιοθετούν!
Ενσυνείδητη διαβίωση
Το Mindfulness είναι πλέον ένα καθεστώς για πολλούς, αλλά το 2021 η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και η ψυχική ανθεκτικότητα ήρθαν στο προσκήνιο όσο ποτέ άλλοτε. Η πανδημία βρήκε τους ανθρώπους να επανασυνδέονται με τη φύση και την ύπαιθρο ως έναν τρόπο καλύτερης εξισορρόπησης των πιέσεων της ζωής, δίνοντας μας το χρόνο να σκεφτούμε τι πραγματικά εκτιμούμε. Μια μελέτη σε 24 χώρες διαπίστωσε ότι σχεδόν το 60% των ανθρώπων εκτιμούν και σέβονται (πλέον και πρακτικά) το περιβάλλον. Τα ποδήλατα και τα πατίνια μπήκαν στη ζωή μας, το ίδιο και η ηθική μας αντιμετώπιση προς τη φύση. Γιατί πλέον γνωρίζουμε πόσο μεγάλο κεφάλαιο είναι στη ζωή μας!
Plant-based διατροφή
Ως Plant based ορίζουμε το είδος της διατροφής που στηρίζεται κυρίως στην κατανάλωση φυτικών προϊόντων. Τα βασικά στοιχεία της συγκεκριμένης διατροφής είναι ότι βασίζεται σε μη επεξεργασμένες τροφές φυτικής προέλευσης, όπως λαχανικά, φρούτα, όσπρια, σπόρους, ξηρούς καρπούς, προϊόντα ολικής άλεσης με αποφυγή ζωικών και επεξεργασμένων προϊόντων.
Πόσο, αλήθεια, η βιομηχανία παραγωγής τροφίμων υποστηρίζει τη βιωσιμότητα;
Η βιωσιμότητα συνήθως, στηρίζεται στους εξής τρεις παράγοντες: τα τετραγωνικά γης που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή, την εκπομπή αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και τις απαιτήσεις σε ενέργεια. Αξίζει να αναφέρουμε πως το 80% της αποψίλωσης δασών στον κόσμο οφείλεται στην ανάγκη για καλλιεργήσιμη γη, κυρίως για την παραγωγή ζωοτροφών (λ.χ. σόγιας), αλλά και για την ίδια την κτηνοτροφία, ώστε να χρησιμοποιηθούν ως βοσκοτόπια. Βασιζόμενοι σε αυτά, οι ερευνητές πρόσφατης μελέτης έλεγξαν κατά πόσο οι διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων μπορούν να έχουν επίδραση στο περιβάλλον. Και πραγματικά, έδειξαν πως και στους τρεις προαναφερθέντες παράγοντες, η φυτική διατροφή είχε σαφώς πιο ευνοϊκά αποτελέσματα σε σχέση με δίαιτα αυξημένης περιεκτικότητας σε ζωικά τρόφιμα (λ.χ. δυτικού τύπου), καταλήγοντας έτσι στο συμπέρασμα πως υιοθετώντας ένα τέτοιο μοντέλο, προστατεύουμε καλύτερα το περιβάλλον κι εξασφαλίζουμε τη βιωσιμότητα, χωρίς ωστόσο να κινδυνεύει η οικονομία.
Βιώσιμη μόδα
Η πανδημία έδωσε σε πολλούς από εμάς την ευκαιρία να εξετάσουμε τη σχέση μας με τη “γρήγορη” μόδα, να ξανασκεφτούμε την ηθική κατανάλωση και να εκτιμήσουμε περισσότερο την άνεση και την ποιότητα. Μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την Αμερικανική εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών McKinsey διαπίστωσε ότι το 58% των ανθρώπων ασχολούνται πλέον λιγότερο με τη μόδα, με πάνω από το 70 % να δηλώνει ότι σκοπεύει να διατηρήσει τα ρούχα του για περισσότερο. Αυτά είναι καλά νέα καθώς τα Ηνωμένα Έθνη εκτιμούν ότι για να παραχθεί ένα μόνο ζευγάρι τζιν απαιτούνται 10.000 λίτρα νερό. Σύμφωνα με την έρευνα, το 2022, πολλοί θα αναζητήσουν μια sustainable γκαρνταρόμπα άνετη και φιλική προς το περιβάλλον. Περισσότεροι άνθρωποι θα εξετάσουν προσεκτικά τις ετικέτες των ρούχων, αναζητώντας οικολογικά υλικά όπως οργανικό βαμβάκι, κάνναβη, ίνες μπαμπού και ακόμη και φύκια.
Τα μεταχειρισμένα ρούχα θα γίνουν επίσης το πρώτο λιμάνι για κάποιους, καθώς οι άνθρωποι κυνηγούν τις αγαπημένες τους ετικέτες σε τιμές ευκαιρίας σε ιστότοπους όπως το Facebook Marketplace, το Vinted και το Depop. Η ανακύκλωση στη μόδα θα γίνει το big trend του 2022, όπως επίσης και η ενοικίαση ρούχων. Αυτό αποδεικνύεται και από τους πολλούς πλέον ιστότοπους ενοικίασης μόδας όπως οι Hurr και Rotaro.
Πόσο αισιόδοξο είναι όλο αυτό;