Το TikTok ξεκίνησε σα δροσερό αεράκι στα social media και έγινε το πιο δημοφιλές app για τους χρήστες κάτω των 25 ετών. Ουσιαστικά στηρίχτηκε στην επιθυμίσα των εφήβων για συνεχή εναλλαγή από το ένα trend στο επόμενο και από το ένα βιντεάκι στο άλλο, διεγείροντας την επιθυμία τους για διαρκή αλλαγή και ικανοποιώντας παράλληλα την περιέργειά τους για τις ζωές των άλλων.

Ακολουθώντας, τη λογική του Snapchat με πολλαπλά φίλτρα, stickers και animations, οι χρήστες ενθαρρύνονται στο να αλληλεπιδρούν συνέχεια με τους υπόλοιπους χρήστες της εφαρμογής, δημιουργώντας fun περιεχόμενο. Χαρακτηριστικό είναι ακόμη και το lay out της εφαρμογής, το οποίο είναι σε μεγάλο βαθμό και θυμίζει το αντίστοιχο του Instagram.

TikTok, η πλατφόρμα της καραντίνας

Δεν είναι η μοναδική περίπτωση που αποτυπώνει τη νέα διαδρομή που ανοίγεται στον ψηφιακό κόσμο. Η καραντίνα σαφώς δημιούργησε τις ιδανικές συνθήκες για την ανάδειξη της δημοφιλούς πλατφόρμας, που ξεκίνησε ως musical.ly και μετονομάστηκε σε TikTok. Οι χρήστες της εφαρμογής έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν, ν’ αποθηκεύσουν και να μοιραστούν βίντεο διάρκειας ως και 15 δευτερόλεπτα. Χορογραφίες, παρωδίες και lip-syncing (συγχρονισμός χειλιών με το τραγούδι) είναι το βασικό υλικό από το οποίο αποτελούνται τα μικρής διάρκειας βιντεάκια. Στη μόδα του TikTok υπέκυψαν όχι μόνο όσοι διεκδικούσαν λίγη δημοσιότητα, αλλά και αστέρες του Χόλιγουντ – όπως ο Sir Antony Hopkins – που αναζητούσαν μια ευχάριστη δραστηριότητα την περίοδο του εγκλεισμού.

Πώς γεννήθηκε όμως αυτή η “ευδιάθετη” πλατφόρμα;

Εν αντιθέσει με την πλειοψηφία των πιο δημοφιλών εφαρμογών, η συγκεκριμένη που ανήκει στην κατηγορία ‘social video app’ δεν δημιουργήθηκε στη Silicon Valley από κάποιον 20χρονο, αλλά στην Κίνα από τον 36χρονο Zhang Yiming. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes ο 36χρονος αυτός αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, είναι ο δέκατος πιο πλούσιος Κινέζος, με την προσωπική του περιουσία να εκτιμάται στα 16.2 δισεκατομμύρια δολάρια. Στη λίστα με τους δισεκατομμυριούχους της γης, είναι στο νούμερο 70.

Έφυγε από τη Microsoft γιατί πνιγόταν!

Το Φλεβάρη του 2006, ο πτυχιούχος προγραμματιστής, Yiming είχε γίνει ο έκτος υπάλληλος και ο πρώτος του είδους του, στο ταξιδιωτικό site Kuxun.cn. Έφυγε από εκεί δυο χρόνια μετά, για να πάει στη Microsoft. Δεν έκλεισε χρόνο “γιατί ένιωσε να τον ‘πνίγουν’ οι κανονισμοί της εταιρίας”. Έφτιαξε τον πρώτο ‘κλώνο’ του Twitter (το είχε ονομάσει Fanfou), το οποίο ήταν παταγώδης αποτυχία. Και εντέλει ήρθε και η αναμενόμενη επιτυχία με το TikTok.

Που οφείλεται η επιτυχία του;

Σε μια απλή συνταγή: Ουσιαστικά ο Zhang Yiming έπιασε τον παλμό της Generation Z, μίας γενιάς που μεγάλωσε με ένα κινητό στο χέρι και επομένως νιώθει μεγαλύτερη εξοικείωση με το mobile παρά με το PC.

Επίσης ο Zhang Yiming κατάλαβε την ανάγκη των νέων για γρήγορες εναλλαγές. Στο Tik Tok τα βιντεάκια τρέχουν και εναλλάσσονται με μεγάλη ταχύτητα. Και αυτό το έχει καταφέρει χωρίς να ακολουθεί την «πεπατημένη» των κοινωνικών δικτύων, αφού ωθεί τους χρήστες σε μια ατελείωτη εμπλοκή (engagement), χωρίς αυτό να προέρχεται από διαδικτυακούς τους ακόλουθους.
Ο τρόπος λειτουργίας αυτού του αλγόριθμου δεν αφήνει ποτέ τους λάτρεις του app παραεπονεμένους, αφού διαρκώς «πετάγεται» στην οθόνη τους περιεχόμενο, το οποίο η εφαρμογή θεωρεί ελκυστικό για τους ίδιους. Επιβεβαιώνεται, έτσι, μέσα από τη χρήση αυτού του αλγόριθμου ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να επέμβει και να ρυθμίσει τον τρόπο λειτουργίας ενός app, δίχως φυσικά να έχει την άμεση σύμφωνη γνώμη των χρηστών.

Σήμερα η εφαρμογή είναι διαθέσιμη σε πάνω από 150 αγορές και 75 γλώσσες!

Πώς μια Eλληνοαυστραλή εκτόξευσε το TikTok;

Πριν από δύο ημέρες το πρακτορείο Blooberg το οποίο ξεκινάει τη σειρά αφιερωμάτων για το 202, δημοσίευσε τις 50 κορυφαίες προσωπικότητες και ιδέες, που καθόρισαν το παγκόσμιο επιχειρηματικό τοπίο κατά τη διάρκεια του έτους.

TikTok
Η Eλληνοαυστραλή Vanessa Pappas, θεωρείται ως η γυναίκα που άλλαξε τα social media το 2021

Στην πρώτη θέση είναι η 40χρονη Eλληνοαυστραλή Vanessa Pappas, εκτελεστική διευθύντρια του TikTok, που κατάφερε να αναδείξει το κινεζικό social media σε κορυφαίο «παίχτη» της αγοράς.

Σήμερα το TikTok έχει περισσότερα downloads (34,6 εκατ.) από τους δύο βασικούς ανταγωνιστές τoυ- Instagram (17,7 εκατ.) και Snapchat (14,2 εκατ.), κατά τη διάρκεια του 2021.

Πριν από χρόνια, απόφοιτη του Πανεπιστημίου του Κουίνσλαντ, εντάχθηκε στην ομάδα της Next New Networks, εταιρείας που βοηθά δημιουργούς βίντεο να βρουν κοινό για τις ταινίες τους, όπου ανακάλυπτε influencers πριν καν αρχίσουν να ονομάζονται έτσι.

Τι ήταν αυτό που την ώθησε στην Tik Tok; Είδε ένα βίντεο στην εφαρμογή, το πιο εξωφρενικό μάλιστα που είδε ποτέ της, και αναφώνησε «Αυτό είναι!». Ένας άνδρας φορούσε στο κεφάλι, καπέλο, ένα χαρτονένιο κουτί, και απλώς περιφερόταν έτσι, γελοία, μέσα στο διαμέρισμά του σαν κάβουρας – λέει η ίδια. Όμως, της έμεινε στον νου. Δεν μπορούσε να ξεκολλήσει από αυτό.

Η Vanessa Pappas εργαζόταν από το 2018 ως γενική διευθύντρια του αμερικανικού τμήματος της εταιρείας από τον Ιανουάριο του 2019, και επέβλεπε τις επιχειρήσεις σε Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία από τον περασμένο Ιούνιο. Τον Αύγουστο του 2020 ανέλαβε και τυπικά CEO και σήμερα έχει αναβαθμιστεί σε «νούμερο 1» στο Culver City της Καλιφόρνιας.

Εκείνη την περίοδο η Ελληνίδα CEO μαζί με τα ηνία της εταιρείας ανέλαβε κι ένα σημαντικό ρίσκο. Η κινεζική εταιρεία ByteDance, στην οποία ανήκει το Tik Tok, δέχθηκε ασφυκτική πίεση από τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ για να πουλήσει την εφαρμογή, επειδή την θεωρούσε κίνδυνο για την ασφάλεια των ΗΠΑ. Η εφαρμογή στις ΗΠΑ ήταν αρκετά δημοφιλής με 100 εκατ. χρήστες, αλλά το μέλλον της επισφαλές.

«Υπάρχει τεράστια παραπληροφόρηση εκεί έξω. Το TikTok έχει Αμερικανίδα CEO, ο διευθυντής ασφάλειας πληροφοριών έχει υπηρετήσει στον αμερικανικό στρατό και η ομάδα μας στις ΗΠΑ εργάζεται σκληρά για να ενισχύσει τις δομές για την ιδιωτικότητα», δήλωσε σε συνέντευξή της.

Σήμερα το TikTok έχει περισσότερα downloads (34,6 εκατ.) από τους δύο βασικούς ανταγωνιστές τoυ- Instagram (17,7 εκατ.) και Snapchat (14,2 εκατ.), κατά τη διάρκεια του 2021.

Διάβασε ακόμα: Chaotic Chic: Η νέα υβριδική μόδα που “ξεπήδησε” από το TikTok

Γιατί οι celebrities κλαίνε στο Instagram;

Ακολουθήστε το TheNotebook στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!