Έχεις αναρωτηθεί ποτέ πώς «βλέπουν» οι μηχανές τις γυναίκες και γιατί όλες οι συσκευές τεχνητής νοημοσύνης αποκρίνονται με γυναικείες φωνές;
Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε η έκθεση Her Data στο Ρομάντζο, η οποία διερευνούσε την παρουσίαση των δεδομένων και των αλγορίθμων στη σημερινή εποχή της τεχνητής νοημοσύνης μέσα από την στερεοτυπική θέση της γυναίκας. Με αυτήν την αφορμή, αναρωτήθηκα, γιατί πράγματι συμβαίνει αυτό; Έχει να κάνει με σεξιστικά πρότυπα ή είναι απλά ένα έξυπνο κόλπο μάρκετινγκ; Ή και τα δύο;
Ο τρόπος με τον οποίο μας «απευθύνονται» οι μηχανές, εξαρτάται κατά κύριο λόγο από τους ανθρώπους από τους οποίους σχεδιάζονται και από το target group στο οποίο απευθύνονται. Η τεχνολογία είναι κατά βάση ένας ανδροκρατούμενος χώρος και μόλις πρόσφατα άρχισαν να γίνονται βήματα στην αλλαγή αυτού του στερεότυπου. Με ήρεμες, σταθερές και σέξυ φωνές, οι τεχνολογίες υποστήριξης, φροντίδας και συντροφιάς είναι σχεδιασμένες να διατηρούν έναν «υποτακτικό» ρόλο, να καλμάρουν το αντρικό υποσυνείδητο.
Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε πως το περιεχόμενο το οποίο καταναλώνουμε, είναι επιλεγμένο αλγοριθμικά, κάτι που μας παρέχει μια πολύ περιορισμένη και συγκεκριμένη όψη της πραγματικότητας.
Τα δύο f: Friendly and Flirty
Μάλιστα, η ιδέα μιας flirtatious Virtual βοηθού ενέπνευσε την ταινία HER που βγήκε στους κινηματογράφους το 2012. Ο πρωταγωνιστής ερωτεύεται την ηλεκτρονική βοηθό του. Αλλά είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς τα γλωσσικά μοντέλα τα οποία έχουν κάποιες στάνταρ ρυθμίσεις, θα μπορούσαν να κάνουν μια εικονική βοηθό να «φλερτάρει» με τους χρήστες.
Σε μιαν ανδροκρατούμενη τεχνολογική βιομηχανία, όπου οι διακρίσεις συνεχίζονται, αυτό που διακυβεύεται είναι η διαφορετικότητα. Οι διεθνείς στατιστικές δείχνουν ότι η βιομηχανία της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης κυριαρχείται από άνδρες, κυρίως λευκούς, αποκλείοντας γυναίκες και κοινότητες διαφορετικών εθνοτήτων από τις θέσεις εξουσίας. Αυτή η ανισορροπία αναπόφευκτα φέρνει στο νου το ερώτημα, ποιος σχεδιάζει αυτές τις τεχνολογίες και για ποιον.
Λοιπόν, δεν είναι τυχαίο που η Siri, η Alexa και η Cortana, οι πιο διάσημες «εικονικές» βοηθοί έχουν γυναικείες φωνές και ονόματα. Ουσιαστικά στον βωμό του marketing προωθούν μια προκατάληψη για τη θέση της γυναίκας που τη θέλει να έχει υποστηρικτικό ρόλο, πάντα εξυπηρετική και ευγενική, έτοιμη να εκτελέσει εντολές!
Όλα είναι αλγόριθμος
Δεν είναι τυχαίο που η πλειονότητα των διαφημίσεων που εμφανίζονται στις οθόνες του κινητού μας, αφορούν ρούχα, κοσμήματα, αξεσουάρ, θέματα εγκυμοσύνης και κιλών. Όλα αυτά προέρχονται από τη σχεδίαση των νέων τεχνολογιών, οι οποίες απευθύνονται σε γυναίκες αλλά σχεδιάζονται από άνδρες οι οποίοι ορίζουν τι αρέσει στις γυναίκες- κι αν τελικά δεν είναι αυτό, that’s life, θα σας κάνουμε εμείς να σας αρέσει!
Τελικά, η Apple σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις περί σεξουαλικοποίησης των virtual βοηθών, δημιούργησε και μια αντρική φωνή. Σιγά σιγά γίνεται προσπάθεια για μια πιο ουδέτερη απόδοση των φωνών των virtual βοηθών.
Το να μην μπορούν όλες οι ομάδες του πληθυσμού να αλληλεπιδρούν με τους virtual βοηθούς σε ένα επίπεδο ισότητας απειλεί τα κεκτημένα των τελευταίων χρόνων στους κανόνες του φύλου. Επομένως, η δημιουργία του Siri και άλλων εικονικών βοηθών που θα είναι gender free θα πρέπει να αποτελεί άμεση προτεραιότητα για την Apple και τους άλλους γίγαντες που παράγουν λογισμικά.
Διάβασε επίσης: Κάντο όπως η Barbie!