«Έχω την εντύπωση μερικές φορές πως είμαι ένας απογοητευμένος σχεδιαστής εσωτερικών χώρων, ένας ζηλωτής της τελειότητας και της λεπτομέρειας».

Ο θρυλικός σχεδιαστής, Karl Lagerfeld ήταν πάντοτε ανήσυχο καλλιτεχνικό πνεύμα που «έπαιζε» ανάμεσα στη φωτογραφία, το σχέδιο, τη συγγραφή, ενώ ήταν και μανιακός συλλέκτης! Πάντοτε οραματιζόταν το πώς ήθελε να φτιάξει τα σπίτια του, με το ίδιο πάθος που είχε για τον σχεδιασμό ρούχων υψηλής ραπτικής, μεταβαίνοντας από μια νοσταλγική και κλασική μορφή σε «αυθάδεις και μοντέρνες φόρμες»!

«Μερικές φορές μου τη βαράει και θέλω να αλλάξω τη διακόσμηση από τη μία μέρα στην άλλη»…

Πολλά από τα χιλιάδες αντικείμενα που ανήκαν στον Karl Lagerfeld έχουν διασκορπιστεί με τα χρόνια και δημοπρατηθεί. Ο οίκος Sotheby’s προσφέρει τώρα χίλια επιπλέον αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων των θρυλικών δερμάτινων γαντιών, των πιάτων στα οποία έτρωγε η Choupette, η αγαπημένη του γάτα Βιρμανίας, η οποία και τον κληρονόμησε.

Τα αντικείμενα θα ξεκινήσουν να δημοπρατούνται σε 8 φυσικά και ηλεκτρονικά «καταστήματα», εκ των οποίων τα τρία τελευταία είναι στο Μονακό, στο Παρίσι και στην Κολονία, μέχρι τον Μάρτιο του 2022. Τα αντικείμενα έχουν συγκεντρωθεί από τις τελευταίες κατοικίες του Karl, αλλά και από παλιά του διαμερίσματα.

Στη δεκαετία του ‘70, για παράδειγμα, όταν o Lagerfeld άρχισε την αναγέννηση του οίκου Chloé με ρομαντικές δημιουργίες που αναφέρονταν στην περίοδο του Μεσοπολέμου, συγκέντρωσε έναν μεγάλο αριθμό αριστουργημάτων Art Deco από κάποιους καλλιτέχνες-ιδιοφυΐες που δεν ήταν ακόμα διάσημοι.   Οι καλεσμένοι του μπορούσαν έτσι να καθίσουν σε μια γιγαντιαία τραπεζαρία από λάκα, από το πλοίο Normandie. Σχεδιασμένο σε ένα παριζιάνικο διαμέρισμα κοντά στο Saint-Sulpice που του άφησε η μητέρα του, το εσωτερικό χρησίμευσε ως φόντο για τις φωτογραφίσεις της Chloé, με την υπογραφή μεγάλων ονομάτων της φωτογραφίας, όπως ο Helmut Newton και ο David Bailey. «Φυσικά», εξήγησε ο Karl Lagerfeld, «κάθε σκηνικό περιόδου που υιοθετώ, επηρεάζει τη δουλειά μου».

Η «Φάση» του 18ου αιώνα

Αυτή η μανία δεν θα κρατήσει πολύ καιρό. Ο καλλιτέχνης μετακόμισε σε μια πτέρυγα του ξενοδοχείου Soyecourt (που κτίστηκε το 1706), στη rue de l’Université και άρχισε να συλλέγει έπιπλα και αντικείμενα του 18ου αιώνα με ένα ζήλο αντίστοιχο του Citizen Kane! O Lagerfeld, καθοδηγούμενος από τον σύμβουλό του, Patrick Hourcade, γέμισε την πτέρυγα με θαύματα – όπως για παράδειγμα το χάλκινο ζευγάρι από τον γλύπτη Falconet για τη Μεγάλη Αικατερίνη ή ένα υφαντό χαλί, που προοριζόταν αρχικά για το Salon de la Paix στις Βερσαλλίες (όταν οργάνωσε πάρτι στο σπίτι του, ο Karl Lagerfeld φρόντιζε να αφαιρεί το χαλί για να επιτρέψει στους καλεσμένους να χορέψουν).

«Δεν πιστεύω ότι πρέπει να βάζεις μοντέρνα πράγματα σε deco του 18ου αιώνα»

Αλλά όπως έλεγε, ξέλεγε! Κι έτσι ξεκίνησε να συλλέγει μοντέρνα αντικείμενα τα οποία συνδύαζε μαζί με εκείνα του 18ου αιώνα  δημιουργώντας μια πανδαισία σχεδίων, στυλ και χρωμάτων.

«Μου αρέσει να συλλέγω πράγματα, όχι να μου ανήκουν. Αυτό που μου αρέσει στην ιδέα μιας συλλογής είναι να δημιουργήσω μια διάθεση, να συνδυάσω πράγματα και μετά να τα εξαφανίσω όλα».

H δημιουργία είναι υπόθεση του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος

Στη δουλειά του, o Lagerfeld δεν κοιτούσε ποτέ πίσω, μόνο μπροστά καθώς πίστευε πως η ζωή αφορά το παρόν και το μέλλον. Παρόλα αυτά, όταν έφτιαχνε τους εσωτερικούς χώρους των σπιτιών του, επέτρεπε στον εαυτό του να αγκαλιάσει το παρελθόν και να δημιουργεί κομψούς και elegant χώρους. 

Ο Karl Lagerfeld περιέγραφε το τελευταίο του διαμέρισμα στο Quai Voltaire, με θέα τον Σηκουάνα και το Λούβρο, ως «ένα διαστημόπλοιο για την πόλη, όπου κανείς δεν αισθάνεται αγκυροβολημένος στη Γη»!  Είχε δημιουργήσει ένα κλασικό γαλλικό διαμέρισμα οκτώ δωματίων και τριών μπάνιων, έναν αφαιρετικά διακοσμημένο χώρο για να σχεδιάζει, να γράφει και να διαβάζει, με τις απαραίτητες ανέσεις που οφείλει να έχει μια κατοικία – το υπνοδωμάτιο και το μπάνιο – ενσωματωμένα σε ένα επιτοίχιο από παγωμένο γυαλί.

Στην τελευταία του βίλα όμως, το Pavillon de Voisins à Louveciennes, γύρισε στα παλιά δημιουργώντας ένα άλλο οπτικό σύνολο που προοριζόταν να αναδείξει τα έπιπλα του Bruno Paul (Γερμανός σχεδιαστής των αρχών του 20ου αιώνα) και να προβάλει το παλαιότερο πάθος του για το Art Deco με κομμάτια από το έργο των Γάλλων σχεδιαστών  Louis Süe και André Mare -που δημιούργησαν εσωτερικούς χώρους τις δεκαετίες του ’20 και του ’30 για τους maîtres Jeanne Lanvin και Jean Patou– και αφίσες του γραφίστα Ludwig Hohlwein. 

«Ζω σε ένα σκηνικό», είπε ο Καρλ Λάγκερφελντ για τον μοναχικό κόσμο του, «αλλά η αυλαία έχει πέσει και δεν έχω κοινό»…

Πάντα ιδιαίτερος, πάντα ανατρεπτικός, πάντα Karl!

Lagerfeld

Διάβασε επίσης: Linda Evangelista: Το βλέμμα των 10.000$

Ακολουθήστε το TheNotebook στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!