Η πιο λαμπερή εβδομάδα Μόδας (μετά το σκοτεινό φάντασμα του κορωνοιού) ολοκληρώθηκε στο Παρίσι με τον πιο δραματικό τρόπο. Μια ακτιβίστρια εισέβαλε στο λαμπερό show της Louis Vuitton προσπαθώντας να διασχίσει την πασαρέλα με ένα πανό που έγραφε «υπερκατανάλωση = εξαφάνιση». Η γυναίκα εκπροσωπούσε τις οργανώσεις Amis de la Terre France, Youth for Climate και Extinction Rebellion.
Στο front row, οι γοητευτικές πρωταγωνίστριες Catherine Deneuve και Isabelle Huppert έμειναν ψύχραιμες, ενώ τα μέλη της οικογένειας Arnault, καθισμένα δίπλα στον διευθύνοντα σύμβουλο και πρόεδρο της LVMH, Bernard Arnault, απλώς αντάλλαξαν μια ματιά. Η κοπέλα απομακρύνθηκε από την πασαρέλα από τους φύλακες και η επίδειξη συνεχίστηκε με τα μοντέλα να περπατάνε αγέρωχα μέσα στα αέρινα φορέματα που θύμιζαν πίνακες του Velázquez. Στο τέλος της παράστασης ο Nicolas Ghesquière, υποκλίθηκε με ευγένεια ανταποκρινόμενος στο θερμό χειροκρότημα του κοινού του.
Τι είναι η Extinction Rebellion;
Πρόκειται για ένα κοινωνικοπολιτικό κίνημα που χρησιμοποιεί τη μη βίαιη αστική απείθεια για να διαδηλώσει για την κλιματική αλλαγή, την απώλεια της βιοποικιλότητας, τον κίνδυνο της εξαφάνισης ανθρώπινου είδους και την οικολογική κατάρρευση. Η οργάνωση ιδρύθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο το Μάιο του 2018 με περίπου εκατό ακαδημαϊκούς να υπογράφουν την υποστήριξη τους στις δράσεις της.
Επικαλείται έμπνευση από λαϊκά κινήματα όπως το Occupy, το κίνημα ανεξαρτησίας του Γκάντι, τις σουφραζέτες και τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και άλλους αγωνιστές για τα πολιτικά δικαιώματα. Το κίνημα θέλει να ευαισθητοποιήσει όλο τον κόσμο για την αναγκαιότητα της επείγουσας δράσεις για τη κλιματική αλλαγή.
Οι ακτιβιστές για την προστασία του περιβάλλοντος του κινήματος Extinction Rebellion εξέδωσαν πέρυσι μια ανοιχτή επιστολή προς τη βιομηχανία της μόδας, ζητώντας την αλλαγή της κουλτούρας της κατανάλωσης και της καταστροφής. Η επιστολή, που εκδόθηκε με τη μορφή ταινίας, σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας καμπάνιας, με σύνθημα Fashion Act Now, που ζητά από τη βιομηχανία να συμβάλει στον περιορισμό της κλιματικής και της οικολογικής κατάρρευσης.
“Αυτή είναι η έκκλησή μας να κάνουμε τη βιομηχανία να μεταμορφωθεί σε αυτό που μπορεί να είναι για τους ανθρώπους, να προχωρήσει μπροστά και να μην είναι μάταιος επαγγελματικός κλάδος, αλλά ανθρωπιστικό επάγγελμα” δήλωναν τότε.
Η καμπάνια Fashion Act Now στοχεύει στην ακύρωση των Εβδομάδων Μόδας με τη μορφή που διοργανώνονται σήμερα και απορρίπτει την ταύτιση της νεανικής κουλτούρας με την υπερβολή.
“Οι τομείς της μόδας και της πολυτέλειας προωθούν τρόπο ζωής με επιβαρυμένο αποτύπωμα άνθρακα. Οι επικεφαλής δημιουργικού πολυτελών εμπορικών brand έχουν επιρροή στους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο” δήλωνε η ακτιβίστρια για το περιβάλλον, Κλερ Φάρελ. Το 10% των πιο πλούσιων όσοι κερδίζουν 35.000 δολάρια ετησίως, είναι υπεύθυνοι για περισσότερο από το 52% του παγκόσμιου αποτυπώματος άνθρακα. Οι ακόμα πλουσιότεροι, το 1% των πιο πλούσιων κατοίκων του κόσμου όσοι κερδίζουν 100.000 δολάρια ετησίως, διπλασιάζουν το αποτύπωμα του άνθρακα του 50% των λιγότερο πλούσιων”, κατέληξε.
Πόση “ενσυναίσθηση” διαθέτει η μόδα;
Όταν ξεκίνησε η παγκόσμια πανδημία, οι εταιρίες άρχισαν να προβάλουν διαφημιστικές καμπάνιες με στόχο να πείσουν του κοινό για το «πόσο νοιάζονται». Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατακλύστηκαν από video και διαφημιστικά post, που μετέφεραν στους καταναλωτές ένα κυρίαρχο μήνυμα: «λιγότερη κατανάλωση».
Η πανδημία ναι μεν έφερε ένα βαθύ κοινωνικό προβληματισμό, αλλά πόσο αληθινός ήταν αυτός; Τα νούμερα πάντως διαψεύδουν αυτήν την ενσυναίσθηση. Το 4-10% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων (που δημιουργούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου), παράγεται ετησίως από τον τρόπο που φτιάχνονται τα ρούχα μας. Η βιομηχανία της ένδυσης είναι η τρίτη πιο ρυπογόνα βιομηχανία, μετά από αυτές του πετρελαίου και της γεωργίας, ενώ κάθε χρόνο κάθε ένας από εμάς πετάει περίπου 30 κιλά ύφασμα.
Αρκετά fashion brands προμοτάρουν καμπάνιες σχετικά με το sustainability των συλλογών τους. Υπάρχει όμως κάποια βάση αλήθειας ή όλα γίνονται για το παιχνίδι των εντυπώσεων; Οι εταιρίες συχνά σπεύδουν να προβάλουν την ακτιβιστική τους θέση, δημοσιεύοντας, μέσω των κοινωνικών τους δικτύων στο κοινό τους, ανθρωπιστικά μηνύματα.
Αλλά προφανώς είναι κι αυτό θέμα marketing. Άλλωστε η μόδα από μόνη της είναι τόσο ελκυστική που οι καταναλωτές είναι πάντα πρόθυμοι να παραβλέψουν κάθε ηθικό κίνητρο. Και εκεί ακριβώς βρίσκεται και η δύναμή της. Ποιος μπορεί αλήθεια να αντισταθεί στην ομορφιά, στο καινούριο, το ωραίο; Όπως λέει και μια παλιά παροιμία: Η ομορφιά τυφλώνει και τον τυφλό είναι εύκολο να τον κλέβεις.