Τα social media τελικά φαίνεται πως τα κατάφεραν! Η εικονική πραγματικότητα έχει σχεδόν καταπιεί την ουσιαστική επικοινωνία και η ταχύτητα της εξ’ αποστάσεως οικειότητας φουντώνει επικίνδυνα μέσα στην αντιφατικότητά της! Όλοι απολαμβάνουμε όσο δεν παίρνει να κοιτάζουμε από την κλειδαρότρυπα του Instagram, αλλά πόσα τελικά μπορείς να απολαύσεις μέσα από μια κλειδαρότρυπα;
Μια παγκόσμια μελέτη της εταιρείας διαδικτυακής ασφαλείας Kaspersky στην οποία έλαβαν μέρος περισσότεροι από 15.000 άνθρωποι από 25 χώρες διαπίστωσε πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα για τους χρήστες των social media κατά την περίοδο της πανδημίας.
Τα likes, τα pokes, τα shares και τα comments
Περισσότεροι από ένας στους πέντε (21%) πιστεύουν ότι «θα μπορούσαν να είναι φίλοι» με influencers που ακολουθούν και περίπου το ίδιο ποσοστό (22%) έχει φτάσει στο σημείο να στείλει ένα ιδιωτικό μήνυμα σε κάποιον influencer.
Λιγότεροι από τους μισούς (47%) χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πιστεύουν ότι οι influencers που ακολουθούν τους παρέχουν «διαφυγή από την πραγματικότητα».
Παρά τον, σε μεγάλο βαθμό, εικονικό χαρακτήρα αυτών των σχέσεων, πάνω από ένας στους τρεις (34%) χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν συναντήσει μερικούς από τους influencers που ακολουθούν στην πραγματική ζωή, ενώ στις ΗΠΑ το ποσοστό αυτό αγγίζει το 57%.
Περισσότεροι από επτά στους δέκα (71%) λένε ότι ενημερώνονται από τους influencers που ακολουθούν για θέματα σχετικά με την υγεία, τα χόμπι, τη μόδα και την επικαιρότητα.
Σχεδόν το ένα τέταρτο (23%) δηλώνει ότι «εξαρτάται» από το περιεχόμενο των influencers
Και το καλύτερο;
Ένας στους δέκα (10%) δηλώνει ακόμη ότι βιώνει ένα αίσθημα απουσίας όταν δεν ασχολείται με τους influencers.
Πολλοί έχουν επιδιώξει την άμεση επαφή με influencers του διαδικτύου, συνήθως σχολιάζοντας τις αναρτήσεις τους (37%) ή αντιδρώντας στις αναρτήσεις ή τις ιστορίες τους (37%).
Ωστόσο, φαίνεται ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν σημαντικά για πολλούς ανθρώπους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μια που σύμφωνα με την έρευνα: Όταν χρησιμοποιούν τa social media , οι άνθρωποι νιώθουν ότι «ψυχαγωγούνται» (56%), «συνδέονται» (36%), «είναι χαρούμενοι» (26%) και «αντλούν έμπνευση» (23%).
Είναι οι εικονικές σχέσεις ο κανόνας;
Ο David Emm, κύριος ερευνητής ασφαλείας για την Kaspersky, σχολίασε: “Παρόλο που περισσότεροι από τους μισούς (56%) είναι ενεργοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για περισσότερο από μια δεκαετία, πολλοί από εμάς εξακολουθούμε να ψάχνουμε τρόπο να εξισορροπήσουμε μεταξύ των θετικών και των αρνητικών χαρακτηριστικών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τώρα, έχουμε περάσει σε μια νέα εποχή όπου οι εικονικές σχέσεις γίνονται ο κανόνας”.
Hacking, phishing, doxing, διαδικτυακός εκφοβισμός και online shaming
“Αυτές οι μονόπλευρες σχέσεις σύμφωνα με τον David Emm, οδηγούν συχνά κάποιους να μοιράζονται υπερβολικά πολλές πληροφορίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στην προσπάθεια ανάπτυξης αυτών των σχέσεων. Ωστόσο, αυτό μπορεί να προκαλέσει μια μεγάλη γκάμα αρνητικών και απρόβλεπτων συνεπειών – απόπειρες hacking και phishing, doxing και εκφοβισμό, online shaming μεταξύ άλλων – ενώ η λίστα συνεχίζεται”.
«Τα lockdown της περασμένης χρονιάς οδήγησαν πολλούς ανθρώπους προς διαδικτυακές και παρακοινωνικές σχέσεις, αποφεύγοντας με αυτόν τον τρόπο το αίσθημα μοναξιάς και την ανία. Είναι, ωστόσο, σημαντικό οι άνθρωποι να κατανοήσουν τις συνέπειες του υπερβολικού μοιράσματος προσωπικών πληροφοριών στο διαδίκτυο και να μπορέσουν να υιοθετήσουν μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση», καταλήγει ο Emm.
Το επικίνδυνο συμπέρασμα;
Τα social media, θα συνεχίσουν να αποτελούν βασικό πυρήνα των νέων παγκόσμιων ψηφιακών εξελίξεων, όμως παράλληλα θα αναδύονται και σοβαρά θέματα ασφάλειας στο πλαίσιο της meta-πανδημίας όπως θέματα κυβερνο-ασφάλειας (cyber-biosecurity) και Κυβερνο-φυσικής Ασφάλειας (cyber physical security).
Όταν χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να νιώθουν ότι «ψυχαγωγούνται» (56%), «συνδέονται» (36%), «είναι χαρούμενοι» (26%) και «αντλούν έμπνευση» (23%).
Η ύπαρξη ενός διαδικτυακού κόσμου, που παρουσιάζεται σε οθόνες υπολογιστών ή κινητών και που είναι γεμάτος από επί μέρους «τέλειες» προσωπικές ζωές, γίνεται υπαρκτός για τους δημιουργούς του, ενώ, στην ουσία, πρόκειται για μία εικονική πραγματικότητα που αναζητά απεγνωσμένα επιβεβαίωση.
Ελπίζω όλη αυτή η κατάσταση να μην είναι η αναπόφευκτη μοίρα μας
Εσύ τι τύπος social media είσαι;
Η έρευνα Kaspersky έχει εντοπίσει πέντε τύπους συμμετεχόντων στα social media:
- Savvy Socials – εκείνοι που περιορίζουν τον χρόνο τους στο διαδίκτυο και τις αναρτήσεις στο ελάχιστο.
- Breezy Posters – εκείνοι που δημοσιεύουν εντατικά σε σχετικά σύντομες περιόδους δραστηριότητας.
- Oversharers– αυτοί οι άνθρωποι ζουν ουσιαστικά στο διαδίκτυο και δημοσιεύουν σαν τρελοί!
- Lurkers – ενδέχεται να περνούν πολύ χρόνο στα social, αλλά κυρίως σερφάρουν και δεν σχολιάζουν.
- Offliners – αυτά τα άτομα είτε είναι ανενεργά, είτε δεν έχουν εγγραφεί ποτέ ή έχουν διαγράψει πολλούς από τους φίλους τους.
Διάβασε ακόμα Social media: Μήπως αυτά που ανεβάζεις σαμποτάρουν την καριέρα σου;
Γιατί δεν πρέπει να παρακολουθείς τον πρώην σου στα social media;