Είναι το «Oppenheimer» η καλύτερη ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν; Αυτό, θα το ανακαλύψουμε σε ένα μήνα. Ποιες από τις ταινίες του σκηνοθέτη ήταν τα αριστουργήματα και ποιες ήταν απλώς σχεδόν αριστουργήματα; Τι ξέρουμε για τον Νόλαν από τον Νόλαν; Οι περισσότερες ταινίες του συμβαίνουν στο παρελθόν. Είναι αυστηρός και εμμονικός. Είναι οραματιστής. Αν δεις μια ταινία του, θα αναγνωρίζεις την σκηνοθετική του σφραγίδα παντού. Δεν πήγε σε σχολή κινηματογράφου.
Έκανε τις πρώτες του ταινίες με κάμερα Super-8 ενώ ήταν ακόμη παιδί. Το πρώιμο ενδιαφέρον του Nolan για την πειραματική παραγωγή ταινιών δεν τον εγκατέλειψε ποτέ. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στο University College του Λονδίνου. Τον «μάθαμε» σχεδόν όλοι με την επιτυχία του “Memento” το 2000. Fun fact, ανέβηκε στη σκηνή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Χονγκ Κονγκ ζητώντας από το κοινό να συνεισφέρει στο κόστος παραγωγής της ταινίας του Memento.
«The Dark Knight Trilogy», «Inception» και «Interstellar». Αν δεν σου αρέσουν αυτές οι ταινίες, αυτό το άρθρο δεν είναι για σένα. Ο Νόλαν στις ταινίες του μίλησε για ζητήματα ταυτότητας, πολύ πριν γίνει μόδα η woke ατζέντα στις ταινίες (hello, Barbie). Τα οπτικά εφέ στις ταινίες του αξίζουν πάντα Όσκαρ. Είναι ασυμβίβαστος με το καλλιτεχνικό του όραμα. Δεν τον ενδιαφέρει να σώσει το σινεμά. Είναι το σινεμά. Δεν αγαπά τα φώτα της δημοσιότητας. Είναι μυστικοπαθής και μισεί να δίνει συνεντεύξεις. Εκπληρώσε την παιδική του φιλοδοξία να σκηνοθετήσει ένα blockbuster. Κάθε ταινία του Νόλαν προσελκύει το μαζικό κοινό, απαιτώντας ταυτόχρονα τη συγκέντρωσή του. Αυτές οι 11 είναι η απόδειξη.
11. Following
Το εξαιρετικά χαμηλού προϋπολογισμού (ασπρόμαυρο) ζοφερό σκηνοθετικό ντεμπούτο του Νόλαν το 1998. Μη γραμμική αφήγηση, χειριστικοί χαρακτήρες, ένα ανατρεπτικό τέλος. Τα τρία υλικά του Κρίστοφερ Νόλαν. Και η ειρωνεία στο κέντρο της ταινίας – για έναν άντρα που κλέβει τους ανθρώπους για να τους κάνει να εκτιμήσουν καλύτερα τη ζωή τους – είναι ατόφιος Νόλαν. Συνεργάζεται με τους φίλους και τη σύζυγό του στην ταινία. Μια ταινία που γυρίστηκε με προϋπολογισμό μόλις 3.000 £.
10. Insomnia
Ένα ριμέικ ενός νορβηγικού νουάρ, με πρωταγωνιστή τον Αλ Πατσίνο ως Γουίλ Ντόρμερ, έναν διεφθαρμένο αστυνομικό. Ανταλλάσσοντας την αμνησία με την αϋπνία, ο σκηνοθέτης πέτυχε από το να κάνει indies χαμηλού προϋπολογισμού να γίνει πρώτη επιλογή σε επιτυχημένα στούντιο. Ο Ρόμπιν Γουίλιαμς, που εκείνη την εποχή προσπαθούσε διακαώς να καταρρίψει την εικόνα του ως αστείος, είναι κατάλληλα ανατριχιαστικός και αξιολύπητος ως ύποπτος δολοφόνος. Η υπνική διάθεση μπορεί να είναι εν μέρει σκόπιμη, αλλά είναι επίσης κουραστική. Είναι λίγο πολύ ένα απλό αστυνομικό θρίλερ.
9. The Dark Knight Rises
Το Batman Begins (2005) του Nolan βοήθησε να διαγραφεί η ανάμνηση των καταστροφών του Joel Schumacher -Batman Forever (1995) και Batman & Robin (1997)- στρέφοντας στην προέλευση του χαρακτήρα όπως απεικονίζεται στο σκοτεινό, ομολογουμένως σοβαρό graphic novel του Frank Miller. Σε αυτή την ταινία αποτυπώνει το αίσθημα ανικανότητας του ήρωα. Ικανοποιητικό φινάλε ενός θηριώδους franchise. Δεν μας άρεσε τόσο πολύ. Τουλάχιστον, έδωσε στο κοινό κάτι να σκεφτεί.
8. Batman Begins
Η μεταμόρφωση του Μπρους Γουέιν στον Σκοτεινό Ιππότη παρουσιάζεται με ασυνήθιστο ψυχολογικό ρεαλισμό και αλλάζει την πορεία – προς το καλύτερο – αυτού του πρώην αποτυχημένου franchise. Περιμέναμε χρόνια αυτόν τον «Batman».
7. Tenet
Δεν συμφωνούμε με τη θέση του Vutlure. Είναι επικό αυτό το σύμπαν. Δεν εξηγεί. Οκ, αυτό το ξέραμε οι φανζ. Θρίλερ δράσης στο οποίο οι ήρωες μπορούν να αντιστρέψουν το πέρασμά τους στο χρόνο, ώστε να βιώσουν αντίστροφα κυνηγητά. Δεν πρέπει να προσπαθήσουμε να το καταλάβουμε, αλλά να το νιώσουμε. Προσωπικά, είναι η αγαπημένη μου. Δώσε μου λοξή ματιά πάνω στο χωροχρόνο (ο μελλοντικός εαυτός μας μπορεί να επηρεάσει τον σημερινό μας εαυτό) και πάρε μου την καρδιά. Συμφωνούμε σε κάτι με τους συντάκτες του Vulture: το Tenet μπορεί να είναι η ταινία του Nolan που απολαμβάνω να ξαναβλέπω περισσότερο σήμερα. ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΝΟΛΑΝ.
6. Memento
Η ιστορία, που λέγεται αντίστροφα, ενός άνδρα που προσπαθεί να εκδικηθεί το θάνατο της γυναίκας του. αλλά το μυαλό του δεν μπορεί να σχηματίσει αναμνήσεις και ξεχνάει ποιος, πού και τι είναι μέσα σε λίγα λεπτά, οπότε πρέπει να κάνει τατουάζ τα στοιχεία του στο σώμα του για να μην τα ξεχάσει. Άλλη μια συνεργασία του Νόλαν σε σενάριο με τον μικρότερο αδερφό του Τζόναθαν (ο οποίος έγραψε την αρχική ιστορία του Memento). Τις γυναίκες του Nolan, όπως φαίνεται, πρέπει να τις λαχταράμε, να τις θρηνούμε ή να μην τις έχουμε εμπιστοσύνη.
Ο Leonard Shelby (Guy Pearce) του Memento χρησιμοποιεί σκόπιμα την αμνησία του για να ξεγελάσει τον εαυτό του σε παρηγορητικές αυταπάτες – κυριολεκτικά για να ξεχάσει την αλήθεια. Στις ταινίες του Νόλαν, η μόνη ελπίδα φαίνεται να είναι η ελπίδα της απόδρασης.